Amsterdam wereldtop in logica
Dit kalenderjaar zijn tot nu toe zes andere opleidingen – van alle bachelors en masters aan de Nederlandse hogescholen en universiteiten – als excellent beoordeeld. De NVAO kent deze status toe als een opleiding systematisch en over de volle breedte ver uitsteekt boven de gangbare basiskwaliteit en geldt als een (inter)nationaal voorbeeld.
Studenten publiceren al op hoogste niveau
Dat logica in Amsterdam excellent is, mag in de vaderstad van de grootste logicus van de 20e eeuw eigenlijk niet verbazen. Zei Johan Cruyff niet al eens: “Als je niet ken winnen moet je zorgen dat je niet verliest”, “Als je niet schiet ken je niet scoren” en natuurlijk het onvergetelijke “Hun daar op rechts is geitenkaas”. Het panel oordeelt over de master Logic aan de UvA dan ook dat de docenten uitnemende onderzoekers zijn, het programma uitdagend en de kwaliteit bij de toetsing zeer hoog is. Het panel stelt ook dat het niveau van de masterscripties substantieel hoger is dan regulier verwacht mag worden.
Men is onder de indruk van het grote aantal scripties dat al direct een flinke rol speelt in het wetenschappelijk discours binnen het vakgebied. “The panel is impressed by the large number of master’s theses having led to peer-reviewed publications, often jointly written with the student’s supervisor.” Daarbij gaat het niet om enkele fraaie uitzonderingen. “It is noted that about 30 % to 40 % of all of the theses have resulted in original peer-reviewed research publications in journals or at important international conferences.”
Ook is er waardering voor de sterke onderzoekoriëntatie. Dit wordt onder meer duidelijk uit het feit, dat de meerderheid van de afgestudeerden weet een promotieplaats bij een gerenommeerde universiteit te bemachtigen.
Excellentie zichtbaar maken
Minister Bussemaker benadrukte onlangs in antwoorden op Kamervragen nog het belang van excellente beoordelingen. “Doordat ook kwaliteitsverschillen bóven de basiskwaliteit helder worden, kan daarvan een stimulerende werking uitgaan, namelijk om niet te volstaan met het basisniveau, maar om te streven naar de kwalificatie ‘goed’ of ‘excellent’. Het is van belang dat goede en excellente opleidingen als zodanig zichtbaar zijn. Door de gedifferentieerde oordelen ‘voldoende’, ‘goed’, en ‘excellent’ kunnen instellingen zich profileren ten aanzien van de kwaliteit van hun opleidingen en heeft de maatschappij beter zicht op de kwaliteitsverschillen tussen opleidingen in het hoger onderwijs.”
De minister vindt het terecht dat maar een klein aantal opleidingen dit predicaat krijgt en ze heeft op dit terrein ook niet een streefdoel voor ogen heeft om dit aantal te verhogen. “Hoe meer opleidingen hun kwaliteit naar een excellent niveau tillen hoe beter, maar aantallen zijn voor mij geen doel op zich. Belangrijker is dat excellente opleidingen dan ook als zodanig worden erkend.”
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds