De Ranitz verkent haar hogeschool

Nieuws | de redactie
27 november 2014 | Jet de Ranitz liep al een paar weken rond bij Inholland. “Studenten van Inholland zijn, denk ik, anders. In het kunstonderwijs weten mensen vaak heel goed wat ze willen. Hier zit veel meer variatie in studiekeuze en achtergrond. En ook in de mate waarin ze overtuigd zijn van de studiekeuze die ze hebben gemaakt.”

Haar blik richt zich allereerst op de studenten die zij is tegengekomen. Bij Inholland zijn dat er tien maal zo veel als bij de streng selectieve AHK, waar De Ranitz vandaan komt. Maar in wezen zoeken ook zij naar een onderwijs dat hen maatwerk biedt in een levensfase “waarin je uitvindt wie je bent en wat je wilt gaan doen met de rest van je bestaan.”

Mooie start in het leven

Op de site van haar nieuwe hogeschool geeft De Ranitz daar een paar rake kenschetsen en indrukken van. “Wat ik interessant vind is de ontwikkeling van mensen, van studenten die bezig zijn met een hele belangrijke periode in hun leven. Je wordt volwassen aan de hogeschool. Het is een tijd waarin je enorm veel vrijheid hebt in de keuzes die je gaat maken, waarin je uitvindt wie je bent. En wat je wilt gaan doen met de rest van je bestaan. Je maakt keuzes die de rest van je leven beïnvloeden. Dan is het erg belangrijk dat dat de goede keuzes zijn of dat we helpen, als het misgaat. Daar hebben wij als hogeschool een belangrijke rol in te vervullen.”

“Bij de AHK zijn er ongeveer 3.000 studenten, hier tien keer zoveel, die allemaal hetzelfde type maatwerk verwachten. Dit betekent voor mij vooral dat er nog meer studenten zijn om voor te werken en ervoor te zorgen dat ze goed kunnen studeren en daarmee een mooie start in hun leven krijgen.”

“Studenten van Inholland zijn denk ik anders. In het kunstonderwijs weten mensen vaak heel goed wat ze willen. Hier zit veel meer variatie in studiekeuze en de achtergrond die studenten meebrengen. En ook in de mate waarin ze overtuigd zijn van de studiekeuze die ze hebben gemaakt.”

Trots de deur uit 

Bij het besturen van zo’n grote en complexe kennisorganisatie heeft zij een kernachtig adagium. “Het gaat niet om mij. Het gaat om de hogeschool.”

“Onze mensen maken de school en dat doen we samen. Ik ben er om dat proces op gang te brengen en gaande te houden. Zodat de student goed bediend wordt, krijgt waar hij recht op heeft en straks trots met een diploma de deur uitloopt waarvan de buitenwereld zegt: ‘kom jij van Inholland? Dat is puik! Dan willen we je hebben!’”

De analyse van Doekle Terpstra bij zijn vertrek heeft De Ranitz duidelijk scherp gelezen, inclusief zijn conclusie ten aanzien van de feitelijke stand van de borging van het HBO-aanbod bij de hogeschool. “Alle opleidingen van Inholland zijn geaccrediteerd. We hebben geen hersteltrajecten meer en dat is, zeker vergeleken met waar we vier jaar geleden stonden, ongelooflijk knap. Docenten en ondersteuners hebben hier heel hard aan gewerkt, daar kun je alleen maar complimenten voor uitdelen.”

Wereld van verandering

“Met elkaar moeten we nu in gesprek waar we de komende vijf jaar aan gaan werken. Wat hebben we in huis, wat zien we in de buitenwereld gebeuren en wat denken we dat er nodig is? Dat we een verhaal maken waarvan we kunnen zeggen: ‘dit is wie we zijn’.”

“We leven in een wereld van transitie. In de zorg, het publieke domein, maar ook in het bedrijfsleven  verandert er veel op allerlei werkterreinen. Wat betekenen ontwikkelingen als digitalisering en globalisering voor ons en bijvoorbeeld de decentralisatie van de zorg? Je kunt veel voorbeelden verzinnen waarin je ziet dat de maatschappelijke veranderingen vrij fundamenteel en heftig zijn. Dat vraagt veel van het onderwijs. Je wilt uiteindelijk studenten afleveren die klaar zijn voor het werkveld als zij afstuderen. Die veranderingen gaan heel snel en dat kun je niet negeren. Daar moet je mee aan de slag.”

Niet pertinent voor of tegen

De geharnaste opponenten van het studievoorschot vinden bij de nieuwe collegevoorzitter een meer genuanceerde visie daarop. “Ik ben niet pertinent voor of tegen, maar zie wel risico’s. Vooral dat jongeren die het thuis niet breed hebben mogelijk afhaken. Of mbo’ers die om die reden besluiten eerst te gaan werken. Dat zou ik heel erg jammer vinden. Zeker ook omdat het hbo van oudsher een belangrijke rol heeft gespeeld om juist ook deze jongeren naar het hoger onderwijs krijgen.”

“Bussemaker heeft wel haar best gedaan om het plan ook sociaal te maken. Er zijn serieuze maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat je niet bang hoeft te zijn voor een schuld. Ook als je later niet heel veel gaat verdienen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK