Jaarverslag als glossy

Nieuws | de redactie
28 november 2014 | Naarmate het vertrouwen in de toekomst toeneemt, durven bedrijven meer plannen te communiceren. De meeste beursgenoteerde fondsen in Nederland durven niettemin nauwelijks strategische informatie te communiceren. Uitzonderingen daargelaten, laat Leids lectoraal onderzoek zien.

Dit bevestigt de twintigste editie van het jaarverslagenonderzoek, ook dit jaar uitgevoerd door Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media van Hogeschool Leiden. “Ook dit jaar zijn er weer enkele ondernemingen die zo helder communiceren dat je je afvraagt waarom de meeste organisaties in hun jaarverslag met zoveel letters zo weinig zeggen.”

“De geanalyseerde bedrijven die het duidelijkst hun strategie communiceren behoren niet altijd tot de meest winstgevende, maar zeker tot de bovengemiddeld solide bedrijven – met uitzondering van Fugro waarvan dit jaar de strategie niet meer haalbaar bleek. In lijn met eerder onderzoek is transparantie dus meer een teken van kracht dan van zwakte.”

Glossy jaarverslag

De top 5 over 2013 past redelijk in dit profiel: de Midkap-bedrijven Ten Cate, Fugro, Van Lanschot, Nutreco en Binck. “Grotere multinationals en andere AEX-bedrijven beperken zich ook dit jaar doorgaans tot een glossy jaarverslag dat eerder een goed gevoel oproept of bevestigt dan dat het veel informatie deelt. De meeste ondernemingen lijken het jaarverslag nog steeds te zien als een verplicht nummer.”

“De vraag rijst voor wie de meeste ondernemingen eigenlijk nog alle moeite doen. Het is dan ook begrijpelijk dat de jury dit jaar voor het eerst geen prijs voor een onderneming in de AEX wilde uitreiken”.

Meer vrouwen in beeld

In vergelijking met voorgaande jaren zijn de volgende trends waarneembaar:

-Gestegen: digitalisering en verfraaiing van jaarverslagen neemt elk jaar een beetje toe. Meer pdf’s met aanklikbare url’s, meer accent op mooie woorden (visie, missie, innovatie, engagement, reputatie, dilemma’s). Er zijn ook steeds meer dames (bestuurlijk) in beeld maar de stropdas blijft stevig op kop. Iets meer organisaties proberen storytelling toe te passen.

-Gebleven: Veel organisaties ontstijgen nauwelijks het niveau van het foto-album: een opsomming van gebeurtenissen met minimale duiding. De toon is keurig: waardering voor alle stakeholders, geen onvertogen woorden, passend beeld en hier en daar vermelding van complimenten van derden.

-Achtergebleven: Betekenisvolle weergave van eigen zwaktes via een SWOT-analyse lijkt nauwelijks nog in zwang. Ook laten de meeste bedrijven na duidelijk te maken wat nou eigenlijk de behoefte is van klanten waarom hun organisatie zo betekenisvol zou kunnen zijn. Een verhaal vertellen via nieuwe media dankzij digital storytelling à la het werk van Daan Louter van de Hogeschool Rotterdam? Dat is voor de meeste ondernemingen nog een brug te ver, evenals het jaarverslag beperken tot essentiële keuzes van de organisatie.

Deze trends en ontwikkelingen staan in het rapport nader toegelicht. U vindt dit bij de Hogeschool Leiden hier.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK