Stappen zetten in online onderwijs
Met het extra vrijgemaakte bedrag wil de Universiteit Leiden om de leerervaringen van studenten verder te verbeteren en MOOCs verder te innoveren. In 2015 en 2016 zullen er 15 nieuwe MOOCs (Massive Online Open Courses) en 10 nieuwe SPOCs (Small Private Online Courses) worden ontwikkeld.
Gebruik van Big Data
Daarnaast wil de universiteit het eigen Online Learning Lab verder uit gaan breiden. Deze moet nieuwe innovatieve vormen van online onderwijs verkennen en verder ontwikkelen zoals ‘flipping classrooms’, kennisclips en virtuele internationale klaslokalen en onderzoek met bijvoorbeeld het gebruik van Big Data.
De Universiteit Leiden die in 2013 begon met het aanbieden van MOOCs heeft het eigen online onderwijs tegen het licht gehouden en komt tot de conclusie dat “MOOCs een nieuwe vorm van onderwijs zijn die het huidige onderwijs niet zal vervangen, maar juist extra waarde kan toevoegen.”
Bijdrage aan de strategie
Omdat het online onderwijs zich nog steeds in de experimentele fase bevindt, wil men in Leiden verder onderzoeken welke doelen er mee bereikt kunnen worden en op welke manier er op de lange termijn gebruik gemaakt van kan en zal worden in het onderwijs.
Daarom is besloten om verder te gaan met het innoveren en onderzoeken van de verschillende vormen van ‘online learning’ en het uitbreiden van het onderwijsaanbod op dit punt. De universiteit wil kijken hoe “MOOCs en SPOCs kunnen bijdragen aan de strategie van de universiteit en de afzonderlijke faculteiten.”
Het volledige rapport leest u hier
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen