Generade van start
De vice-voorzitter van de Leidse universiteit, Willem te Beest, onderstreepte bij de officiële start van Generade de essentiële betekenis van zo’n kenniscentrum en de ontwikkeling van het HBO op dit life sciences terrein. “De kracht van ons Bio Science Park zit in de vele crossovers die hier mogelijk zijn. Het toegepast onderzoek kan daarin niet ontbreken en Generade gaat dat realiseren.”
“Een Center of Expertise versterkt dit juist, ook doordat deze hogeschool op het genomics terrein hoge kwaliteit kan leveren. Zo sluit dat de keten en maakt die hier compleet. We hebben hier nu zeer hoogwaardig genomics onderzoek, bedrijven op dit terrein en HBO dat zorgt voor eerder ontbrekend praktijkgericht onderzoek. Op 1 vierkante kilometer is er zo een concentratie van kennis en toepassingen die uniek genoemd mag worden.”
Opmerkelijke wending in HO
De start van Generade is ook een signaal van een opmerkelijke wending binnen het hoger onderwijs aanbod. Te Beest sprak niet toevallig ook bij de viering van 50 jaar laboratoriumonderwijs in Leiden. “Twintig jaar geleden was dit onderwijs ter ziele. Nu hebben we hier de grootste en beste kern daarvan ons land.”
Voor het Bio Science Park – en de kennisinstellingen en bedrijven die daar intensief samenwerken – is zulk onderwijsaanbod van grote betekenis, zei hij. “Je kunt zo’n concentratie van kennis, R&D en bedrijvigheid nooit ontwikkelen en verwezenlijken zonder zo’n concentratie van opleidingen van MBO en HBO.” Komend studiejaar worden 1000 HBO-studenten en 500 MBO’ers verwacht in de opleidingen die vanuit Generade ‘gevoed’ zullen worden met praktijkontwikkeling en onderzoekvaardigheden.
De eerste grote opdracht van Generade werd bij de start gepresenteerd: de analyse van het genoom van een tulpensoort, zoals deze nergens ter wereld nog is gedaan. Dit bouwt voort op recent onderzoek van een van de Leidse lectoren samen met Naturalis. Daarin was een eeuwenoude tomaat genetisch geanalyseerd, om eigenschappen en toepassingen van de tomaat van toen en nu nog beter te leren begrijpen.
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie