De Amazon van de kennis

Nieuws | de redactie
26 juni 2014 | Dé marktplaats voor onderwijs worden, dat is de torenhoge ambitie die Coursera zich stelt. Directeur Daphne Koller was op de UvA om te vertellen hoe zij dat willen bereiken. “Voor veel mensen is vijftig dollar voor een certificaat natuurlijk vaak niet meer dan het bedrag voor een maaltijd in een restaurant.”

“Coursera is een platform dat heel sterk zowel consumer-driven als producer-driven is,” legt Koller in gesprek met ScienceGuide uit. Het MOOC-platform spiegelt zich daarbij nadrukkelijk aan online marktplaatsen als Amazon.com. Doel is daarom om het aanbod de komende tijd vooral op te schalen. “We hebben inmiddels zo’n 10.000 jaar aan video online staan.”

Kans op zichtbaarheid

De UvA was begin 2013 de eerste Nederlandse universiteit die een MOOC aanbood. Na eerst via een eigen portal het online onderwijs te hebben aangeboden, besloot de UvA zich aan te sluiten bij Coursera, waar inmiddels ook de Universiteit Leiden en de TU Eindhoven zich bij hebben gevoegd. “Coursera biedt universiteiten zichtbaarheid en de kans om ook nieuwe studenten aan te trekken,” vertelde Koller.

Zo zorgt Coursera er voor dat cursussen via gerichte Google-zoektermen zeer vindbaar is en zag UvA-docent Rutger de Graaf het aantal deelnemers aan zijn MOOC Introduction to Communication Science fors toenemen nadat deze op het Amerikaanse platform verscheen. “Ik zou graag nog een MOOC ontwikkelen, maar op zich heeft dit wat betreft bekendheid en reputatie voor UvA communicatiewetenschappen z’n werk al wel gedaan.”

Nieuwe manier van informatie verpakken

Hoewel er ook scepsis is, lijkt Rutger de Graaf het vuur wel te hebben aangewakkerd aan de UvA. Op ‘zijn’ faculteit Maatschappijwetenschappen krijgt hij in ieder geval de steun van decaan prof. dr. Edward de Haan. “Ik denk dat MOOCs vooral gaan om het op nieuwe manieren verpakken van informatie. Je moet daarbij dus ook denken aan scriptschrijvers, professionele regisseurs. Ook wij gaan meer MOOCs ontwikkelen, het is één van de nieuwe manieren om studenten te bereiken.”

Eén van die manieren is het aanbieden van een pakket van online onderwijs aan premasterstudenten. Dr. Annemarie Zand Scholten is bezig met de ontwikkeling van een reeks vakken methoden en technieken. “Het gaat om vijf MOOCs waarbij de focus ligt op solid science.” De UvA richt deze MOOCs op studenten die via een schakelprogramma de overstap maken van het HBO naar de universiteit.

Niet overal geschikt

Voor deze programma’s is minder geld beschikbaar gekomen van OCW en met het gebruik van online onderwijs kan de UvA geld en aandacht blijven besteden aan kleine werkgroepen, want voortaan zal men nu hoorcolleges online aan gaan bieden. “Ik denk niet dat de werkvorm MOOC voor alle vakken geschikt is, maar juist voor methoden en technieken kan dit heel goed werken,” benadrukt Edward de Haan.

“Dat debat wil ik nog wel eens met u aan,” lachte Daphne Koller, omdat zij wel degelijk gelooft dat MOOCs als werkvorm voor alles geschikt zou kunnen zijn. Coursera heeft juist wel de ambitie zo’n compleet mogelijk onderwijsaanbod van alle disciplines en werkvormen digitaal te ontsluiten. Er is fors geïnvesteerd in Coursera, en die venture capitalists willen uiteindelijk winst zien.

Opschalen en dé grote speler op het gebied van digitaal onderwijs worden is volgens Koller daarom het devies. “We gaan uiteraard goed het gesprek aan met potentiële partners over hun bijdrage aan Coursera, ook kijken we naar hoe universiteiten gerankt zijn bij bijvoorbeeld de Shanghai Ranking en Times Higher Education. Het belangrijkste is echter dat universiteiten onder hun eigen label online onderwijs aanbieden. Zij hebben er dus het grootste belang bij dat de vakken van topniveau zijn.”

Wel of geen winstoogmerk?

Dat Coursera in tegenstelling tot edX uiteindelijk winstgevend zal moeten worden, noemt Koller een “semantisch” verschil. “Wij hebben investeerders, edX vraagt een flinke fee van de deelnemende universiteiten voor deelname aan het partnerschap. Uiteindelijk zullen we beide uit onze kosten moeten komen.” De Coursera-directeur liet niet na daarbij nog één verschil te benadrukken. “In tegenstelling tot edX bieden wij wel een fonds voor studenten die een bij ons behaald certificaat niet zelf kunnen betalen.”

Koller doelt op de mogelijkheid voor studenten met een kleine beurs om gebruik te maken van een speciaal fonds om de betaalde certificering die Coursera aanbiedt te vergoeden. Die kost een deelnemer namelijk gemiddeld zo’n vijftig dollar per afgeronde MOOC en moet Coursera uiteindelijk van de gewenste winst gaan voorzien. “Voor veel mensen is vijftig dollar voor een certificaat natuurlijk vaak niet meer dan het bedrag voor een maaltijd in een restaurant.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK