Kunst op de grenzen van disciplines

Nieuws | de redactie
30 januari 2015 | Wat voor maakproces heeft de hybride kunstenaar, en hoe leidt je die op? Die vraag wil Nirav Christophe beantwoorden als lector Performatieve Maakprocessen van HKU. “De hedendaagse kunstenaar werkt voortdurend met verschillende media, platformen en disciplines.”

Deze week werd het lectoraat van Nirav Christophe officieel gelanceerd. De lector wil met zijn onderzoek bijdragen aan het versnellen, versoepelen en vernieuwen van creatieve processen in én buiten de kunsten.

Verhalen vertellen 

Er bestaat een sterk groeiende behoefte aan het vertellen van verhalen met behulp van verschillende disciplines, media en platforms. Kunsten met een performatief karakter zoals theater, muziek en performance, hebben een grote expertise op dit gebied. Het Lectoraat Performatieve Maakprocessen heeft de ambitie bij te dragen aan het laten ontstaan van nieuwe performatieve praktijken en processen die passen bij hybride en meerstemmige kunstenaars.

“De hedendaagse kunstenaar werkt voortdurend met verschillende media, platformen en disciplines, en in steeds verschillende rollen: van kunstenaar naar onderzoeker naar ondernemer”, vertelt lector Nirav Christophe. “Wanneer we in een lectoraat performatieve maakprocessen het creatieve proces van die hybride kunstenaar onderzoeken, dan ligt er de vraag naar de identiteit van die kunstenaar: wat voor maakproces heeft die hybride kunstenaar, en natuurlijk ook: hoe moet je hem dan opleiden?”

Het belang van meerstemmigheid

De lancering van het lectoraat vond plaats in Fort Blauwkapel te Utrecht waar Christophe zijn openbare les Don’t forget you’re many uitsprak. De presentatie van het lectoraat ging gepaard met een festival waarin bezoekers kennis konden maken met de innoverende artistieke onderzoeksmethoden en thema’s, die de komende vier jaar centraal zullen staan in het lectoraat.

Zo konden de gasten onder meer deelnemen aan een workshop oculus rift ervaring maken, meedoen aan een cursus dramaschrijven als werkvorm voor onderzoek en was er een interactieve installatie die de routes en ontmoetingen van de bezoekers in een onderzoekslandschap toonden.

De openbare les van Lector Nirav Christophe besprak het belang van meerstemmigheid als basis van het creatieve proces en de hedendaagse kunstvakdidactiek. Aansluitend werd de lector officieel geïnstalleerd door het College van Bestuur van HKU.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK