Vol op het orgel

Nieuws | de redactie
5 februari 2015 | Op 13 februari zullen Jan Anthonie Bruijn en Jet Bussemaker vast niet zoveel harmonie vertonen als tijdens hun gezamenlijk orgelspel tijdens de HO-Tour in Leiden. Maar in de Eerste Kamer gaan zij het debat aan over HO, kwaliteit en toekomstkansen, met de LSVb, VVD en ScienceGuide. En met u!

Het Senaatsdebat op vrijdagmiddag is in vele betekenissen een unicum. Nu de strijd over het studievoorschot voorlopig beslecht is, komt dit ‘Kruitdampdebat’ juist in de historische bankjes van de Eerste Kamer op een uitstekend moment. Dat vinden ook Anne Flierman, Loek Hermans en Thom de Graaf die als HO-kenners – en ook lijsttrekkers voor liberale Senaatsfracties – aan het debat met u zullen deelnemen. Meldt u zich dus snel even op lsvb@lsvb.nl?

Io vivat?

Het gezamenlijk orgelen door de VVD-senator en de PvdA-minister op maandag 2 februari  in het Leidse academiegebouw roept natuurlijk vele gedachtenassociaties op. Muzikaal, politiek en onderwijskundig. Wie goed kijkt ziet dat de senator de melodie speelt met handen en voeten tegelijk en de bewindsvrouw de registers aan en uit trekt. Wie heeft in deze coalitie nu de rol van dirigent en toonmeester en wie die van de diva die de accenten op de melodie mag zetten met het orgelregister ‘vox humana’?

En wat zouden ze  eigenlijk spelen samen? Io Vivat? Nee, te corpsballerig. Brahms’ Akademische Festouvertüre in orgelbewerking? Of toch Johann Sebastian Bachs ‘Wir setzen uns mit Tränen nieder’, indachtig de studenten die het haasje zijn van hun SF-beleid?

Toccata en Fuga

Van Bach is in zijn enorme en vaak zeer gelovige oeuvre sowieso veel toepasselijks te vinden als repertoire voor het paarse kabinet. Zijn befaamde ‘Toccata en Fuga’ lijkt gemaakt voor Rutte-II, bijvoorbeeld. ‘Toccata’ zijn immers de mokerslagen waarmee ScienceGuide-columnist Pieter Omtzigt bewindslieden van verschillende ministeries en herkomst schrik aanjaagt en een Frans-Weekers-lot doet vrezen. ‘Fuga’ is de electorale beweging die de achterban van de minister en haar geestverwanten maakt naar de uitgang van de concertzaal tijdens haar spel.

Zeker zo passend bij Bachs werk is de paarse kleur van de blauw-rode coalitie van Bruijn en Bussemaker. Paars is immers de kleur in het kerkelijk jaar van ‘de Lijdenstijd’, waar de zeer vrome componist meesterwerken als de Johannes en Matthäus Passion voor schreef. Meer waarschijnlijk is niettemin, dat de organist en senator de jubeltoon uit Bachs verrukkelijke ‘Weihnachtsoratorium’ speelde als ode aan Mark Rutte:

“Höre der Herzen frohlockendes Preisen,
wenn wir dir jetzo die Ehrfurcht erweisen,
weil unsre Wohlfahrt befestiget steht.”

Verborgen boodschap

Maar toch, waarom dit zo opvallende, harmonieus post-Duyvesteiniaanse orgelspel van VVD en PvdA zo vlak voor de Statenverkiezingen en zo vlak na de Senaatstemming over het studievoorschot? Wie willen zij verleiden hiermee en bevallen? Wie zijn gevoelig voor een sonore orgeltoon en kunnen instemmen en meezingen met elke Bach-koraal? Niet de seculiere hedonisten van Pechtold en De Graaf of de ecologische nivelleerders van Van Ojik en Ganzevoort…..

SGP en CU uiteraard. Beide gedogers waren te wijs en te links om voor het studievoorschot te zijn en dwongen Bussemaker haar heil te zoeken bij Bram van Ojik. Voor de ‘hervormingen’ en begrotingen hebben VVD en PvdA die twee Refo’s echter meer dan ooit nodig, straks in de nieuwe Eerste Kamer. Zie hier de verborgen boodschap van dit muzikaal gebaar. Zij spelen speciaal voor Kees van der Staaij en Arie Slob het openingskoraal van het vierde deel van Bachs ‘Weihnachtsoratorium’, ‘Am Fest der Beschneidung Christi’:

“Fallt mit Danken, fallt mit Loben
vor des Höchsten Gnadenthron!”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK