Vragenvuur en verantwoordelijkheid

Nieuws | de redactie
25 februari 2015 | “Waarom bent u docent geworden? U heeft toch gestudeerd?” Soms is de confrontatie met de leerlingen pregnant voor Eerst De Klas’ers. Trainee Rik, docent Onderzoek & Ontwerpen, gaat die aan, want “waar het opleidingsniveau op het schoolplein stijgt, daalt deze helaas voor de klas.”

Toch is voor hem het leraarschap een uitdaging zonder gelijke, zo merkt hij de voorbije 20 maanden in de dagelijkse praktijk. In welk ander beroep “krijg je vanaf het begin een grote mate van autonomie om je eigen werkzaamheden vorm te geven, ben je meteen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van 100 tot 300 mensen, krijg je wettelijk gezien de ruimte voor professionele ontwikkeling en draag je écht bij aan de maatschappij?”

Zijn reflectie op het vak in de wereld van vandaag leest u hieronder.

“’Waarom bent u docent geworden? U heeft toch gestudeerd?’ De geïnteresseerde leerling kijkt mij strak aan. Afgelopen jaar heb ik vaker een vragenvuur van de klas overleefd op het moment dat zij graag wilden weten wie die jonge enthousiaste docent is. “Hoe oud bent u?”, “Waar komt u vandaan?”, “Heeft u al een vriendin?”.  Erg leuk om de dialoog met de leerlingen aan te gaan en jezelf open te stellen, maar die eerste vraag steekt.

Waarom is het imago van docenten zo beroerd dat het niet als serieuze carrièreoptie wordt gezien voor en door academici? Waarom denken velen in Nederland dat alleen diegenen die geen ander werk konden vinden of zijn mislukt in het bedrijfsleven voor de klas terecht komen? En is deze beeldvorming wel terecht?

Goed onderwijs is van levensbelang voor de Nederlandse economie en de kwaliteit van de docent maakt hierin het verschil. Hij of zij brengt de kennis over en leert de leerlingen vaardigheden die zij nodig hebben voor de moderne kenniseconomie. Vanuit ons Eerst De Klas onderzoek in de Tweede Kamer blijkt dat schoolleiders veel waarde hechten aan het academische kennis- en denkniveau van docenten. Maar waar het opleidingsniveau op het schoolplein de laatste jaren stijgt, daalt deze helaas voor de klas.

En dit verschijnsel zal de aankomende jaren alleen maar sterker toenemen doordat een groot deel van de (voornamelijk bèta-) docenten die met pensioen gaan academisch geschoold is. Het onderwijs zou dus, net als in Amerika met ‘Teach for America’ en in Engeland met ‘Teach First’, af moeten van de negatieve beeldvorming en zou meer mogen benadrukken hoe aantrekkelijk het beroep is voor academici.

Want in welk ander beroep krijg je vanaf het begin een grote mate van autonomie om je eigen werkzaamheden vorm te geven, ben je meteen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van 100 tot 300 mensen, krijg je wettelijk gezien de ruimte voor professionele ontwikkeling en draag je écht bij aan de maatschappij? Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden, zoals het startsalaris en het aantal vrije dagen, prima in orde, is de baanzekerheid groot en zijn al veel scholen veranderd in moderne werkplekken met de nieuwste faciliteiten.

In de afgelopen 20 maanden heb ik vooral gemerkt dat het docentschap juist een heel mooi en uitdagend beroep is. Het contact met de leerlingen werkt inspirerend en ik word omringd door collega’s die stuk voor stuk het beste voor hebben met de leerlingen. Ik merk dat ik gegroeid ben in mijn (klassen-)managementvaardigheden, maar ook in vaardigheden zoals; presenteren, leidinggeven, organiseren, observeren, analyseren, besluiten nemen, problemen oplossen en reflecteren. Elke les weer. Dankzij mijn academische achtergrond heb ik, volgens de schoolleiders uit ons onderzoek, een onderzoekende en nieuwsgierige houding om het leerproces van de leerlingen continu te willen verbeteren en kan ik vanuit een breder kader meedenken over onderwijsvernieuwing.

Eerst De Klas heeft mij hierbij de kans gegeven om in twee jaar te ruiken, te voelen en te proeven van het onderwijs. Ik heb een brede introductie gekregen in de onderwijswereld door masterclasses te volgen bij onder meer SLO, Cito en OCW. Daarnaast stelden ook organisaties als Siemens, Shell, ABN en VVD de deuren open voor een gelukkig steeds gangbaardere combinatie van lesgeven en werken in het bedrijfsleven.

Ik heb de ruimte gekregen om een tweede master te volgen, om te werken aan persoonlijk leiderschap tijdens persoonlijkheidsweekenden en trainingsdagen op De Baak en ik word daarbij omringd door een hechte groep enthousiaste medetrainees. Nu het programma op zijn einde loopt mag ik opnieuw een keuze maken en kies ik waarschijnlijk weer voor het onderwijs. Waarom ik docent ben geworden? Omdat het een fantastisch beroep is!”

Meer reflecties van de trainees op hun ontwikkeling in de professie en onderzoek leest u hier bij Eerst de Klas.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK