iPad op wielen

Nieuws | de redactie
4 maart 2015 | “Apple koopt Tesla.” Professor Maarten Steinbuch zegt het heel pregnant. “Mobiliteit voor mensen en goederen is gewoon dataverkeer in een fysieke verpakking geworden. Een auto krijgt voortaan elke paar weken een complete update via software.”

Steinbuch sprak op de Cobbenhagen Summit van de UvT Society, waarin overheden, kennisinstellingen en bedrijven samenwerken onder leiding van Prof. Eijffinger (UvT). Daar sprak ook minister Dijsselbloem. De TUe-hoogleraar, recent bekroond door het Kivi, vertelde hoe door Big Data en Smart Industry bestaande producten en industriën ingrijpend gaan veranderen. Was de auto tot nu toe een verbrandingsmotor die aan individiuen kon worden verkocht, nu wordt hij iets heel anders.

Een pakketje sensoren

Apple ziet wat hier gaat komen en handelt daarnaar. Men heeft al zo’n tweehonderd innovatoren van Tesla weggekocht, vertelde Steinbuch en hij voorspelt dat het bedrijf de ontwikkelaar van elektrische, slimme auto’s in zijn geheel zou kunnen incorporeren. Waarom? “Uw auto is binnenkort een pakketje sensoren op wielen, een iPad op wielen.”

De technologische ontwikkeling zorgt er voor dat een auto permanent verbonden wordt met zijn eigenaar-gebruiker via apps en dergelijke. “Het internet of things is daarmee volledig aanwezig in elke wagen. De sensoren in de auto zorgen voor steeds actuele gegevens over het vervoer, de kosten en de routes.”

Auto als kennisplatform

“Een auto krijgt bovendien elke paar weken een complete update via de software en verandert daarmee zichzelf voortdurend. De automobilist kan zijn wagen daardoor zelf aan het werk zetten als een soort kennisplatform. Ik kan in mijn eigen Tesla bijvoorbeeld nu al belafspraken laten opslaan voor als ik onderweg ben. De auto zorgt er dan voor dat die gesprekken dan verbonden worden.”

Steinbuch wijst er op dat met dit soort technische sprongen vooruit “de verbrandingsmotor voorbij is. Wat niet voorbij is, dat is mobiliteit van mensen en goederen. Het nieuwe type vervoer, die iPad op wielen, past vooral de kennis en data over die mobiliteit toe ter wille van de klant, de berijder. Het zorgen voor die data en hun toepassing als maatwerk zal dus hét thema worden en ook eigenlijk het product.”

Volgens Steinbuch zal een bedrijf als Apple daarom Tesla niet kopen om zelf autofabrikant te worden. “Ze kopen niet de fabriek om zulke wagens te gaan bouwen, ze willen die kennis en hun dataverzorging. Want die koop je straks als klant, niet de auto, de fysieke verpakking om die kennis heen.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK