OCW prijst Jelmer Evers

Nieuws | de redactie
12 maart 2015 | Terwijl Jet Bussemaker op bezoek is in Amerika om docenten te bezoeken die daar op uitwisseling zijn, laat Sander Dekker weten dat de nominatie van Jelmer Evers voor de Global Teachers Prize een voorbeeld is dat leren van elkaar niet ophoudt bij de landsgrenzen.

In antwoord op Kamervragen van Pieter Duisenberg (VVD) en Jadnanansing (PvdA) laat de staatssecretaris weten dat de Global Teacher Prize 2015 bijdraagt aan een positief imago van leraren. De nominatie van Evers, één van de auteurs van het boek ‘Het Alternatief’ spreekt de bewindsman dan ook zeer aan. Het boek van Kneyber en Evers wordt binnenkort ook in het Engels gepubliceerd.

Hieronder leest u de Kamervragen en het antwoord van het kabinet.

“Bent u op de hoogte van de eervolle nominatie van Jelmer Evers, docent geschiedenis in Utrecht, als een van de 50 wereldwijd genomineerden voor de ‘Global Teacher Prize 2015’?  

Uiteraard, daar hebben de minister en ik hem ook mee gefeliciteerd.

Kent u de doelstelling van de ‘Global Teacher Prize’ voor innovatie en inspirerende leraren, om voor het onderwijs te zijn wat de Nobelprijs is voor de Vrede? Wat is uw reactie op deze doelstellingen in de context van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland?

Ik ken de doelstelling van de ‘Global Teacher Prize’ en ik sta daar volledig achter. De prijs draagt bij aan een positief imago van leraren, inspireert andere leraren en de genomineerden zijn een voorbeeld voor andere leraren. In Nederland hebben we iets soortgelijks; de leraar van het jaar verkiezing die de Onderwijscoöperatie organiseert.

Onderschrijft u het belang van ‘Samen Leren’ en dat, hoewel dit een Nederlands initiatief is, dit principe niet ophoudt bij de landsgrenzen?

Op 31 oktober 2014 hebben de minister en ik een reactie naar de Tweede Kamer gestuurd op de notitie ‘Samen Leren’. In ‘Samen Leren’ staat dat het doel van die notitie is om het Nederlandse onderwijs één van de beste ter wereld te maken. Uiteraard ben ik van mening dat ’leren van elkaar’ niet ophoudt bij de landsgrenzen.

Kent u de onbegrensde mogelijkheden van online onderwijs?

Ik weet dat online onderwijs leraren en leerlingen veel mogelijkheden biedt. Met de Innovatie Impuls Onderwijs is 20 miljoen euro beschikbaar gesteld voor scholen om te experimenteren met innovatieve projecten. Een voorbeeld daarvan is Leerlingen voor Leerlingen, dit is een online video repository. Leerlingen voor Leerlingen is een project waarbij ouderejaars leerlingen online video’s plaatsen waarin ze de lesstof uitleggen aan jongerejaars leerlingen.

Bent u van mening dat het inspirerend kan zijn voor alle Nederlandse leraren om via een online medium van 50 wereldwijd genomineerde docenten te horen wat hen een goede leraar maakt?

Jazeker.

Bent u bereid een initiatief te verkennen waarbij online instrumenten kunnen worden opgezet met de verhalen van deze 50 inspirerende leraren en hierover contact op te nemen met de organisatie van de ‘Global Teacher Prize’?

Wij zijn deze verkenning gestart en het blijkt dat de organisatie van de Global Teacher Prize zelf al zeer actief is op social media en verhalen van de genomineerde leraren verspreidt via Facebook. Ik heb de social media kanalen van het ministerie ingezet om dit ook onder de aandacht te brengen van de Nederlandse leraren. Tevens is op www.delerarenagenda.nl een artikel verschenen over de Global Teacher Prize en de nominatie van Jelmer Evers.”

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK