‘Leidse Goldene Tulpe’

Generade, verbonden aan de Hogeschool Leiden, houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologie en kennis op het gebied van genomics. Een voorbeeld daarvan is het onderzoek naar gewasversterking, onder meer bij tulpen. Reden te meer voor Generade om in Hannover bij het uitreiken van de ‘Goldene Tulpe’ de winnaar ook vanuit Leiden in het zonnetje te zetten. Hun verslag daarvan – eerder hier verschenen – leest u hieronder.
“Van de nieuwste ontwikkelingen aan Nederlandse instituten en universiteiten tot vooruitstrevende innovaties op het gebied van techniek, het werd allemaal tentoongesteld op de Hannover Messe, één van de grootste industiebeurzen ter wereld.
Eén van de hoogtepunten was de jaarlijkse uitreiking van de ‘Goldene Tulpe’ aan het Nederlandse bedrijf met de beste presentatie op de Hannover Messe, door de NEVAT, de Nederlandse Vereniging Algemene Toelevering, een netwerk van industriële toeleveranciers. De ‘Goldene Tulpe’ doet meteen denken aan het Tulpen Initiatief van Generade. Het tulpeninitiatief is hét programma waarin innovatief onderzoek wordt gedaan om een maatschappelijke en economische impuls te geven aan de positie van de Nederlandse tulpensector.
Door een internationale jury werd dit jaar wederom Machinefabriek Amersfoort b.v. gekozen als winnaar van de ‘Goldene Tulpe’. Omdat Generade innovatie, techniek en ondernemerschap stimuleert heeft André Amersfoort naast de ‘Goldene Tulpe’ trofee van de NEVAT, ook een kennisvoucher t.w.v. 2500 euro van Generade ontvangen. Deze voucher kan worden ingezet voor onderwijs, scholing of stageplaatsen bij Generade, het Centre of Expertise Genomics en de Hogeschool Leiden. De kennisvoucher werd feestelijk uitgereikt door Marc Siemering, de directeur van de Hannover Messe, en Helma Kaptein, directeur Generade.
‘s Werelds grootste beurs voor technologie en innovatie werd vrijdag afgesloten met een prachtige Wissenstag. Op deze dag heeft ScienceGuide verschillende excellente sprekers bij elkaar gebracht om te discussiëren over de benodigde ingrediënten voor een succesvolle een triple-helix samenwerking. Excellentie, vertrouwen, en bouwen op elkaars kracht bleken de pijlers waarop een langdurige samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven gebouwd kan worden.”
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
