Bouwstenen voor praktijkgericht onderzoek
“Onderzoek heeft nog een pril bestaan,” stelde Hanze-collegelid Han de Ruiter bij de kickoff van de leergang in Groningen. Het praktijkgericht onderzoek moet zich daarom specifiek baseren op werkelijke maatschappelijke vraagstukken vanuit bedrijven, instellingen of overheden. Samen met de Hogeschool Rotterdam, Saxion, UC Leuven Limburg en Windesheim is het programma opgezet dat docent onderzoekers traint in nieuwe competenties die dit onderzoek van hen vraagt.
Publiek-privaat samenwerken
Daarbij moet gedacht worden aan het kunnen vormen en onderhouden van strategische netwerken, het managen van publiek-private samenwerking, vraagarticulatie en valorisatie en het omwerken van een onderzoeksplan naar een projectvoorstel voor financiers. De deelnemers aan het programma zijn allen als onderzoeker werkzaam en verantwoordelijk binnen de hogeschool voor het voorbereiden, aanvragen en uitvoeren van een nationaal of internationaal onderzoeksproject.
Om te kunnen starten met de Leergang brengt elke deelnemer een real life project case in welke als rode draad wordt ‘meegenomen’ in de Leergang. De Leergang die bijna een jaar duurt wordt uitgevoerd op de locaties van de 5 betrokken hogescholen en naast het belang van de inhoud van de afzonderlijke modulen vormt het onderlinge netwerk eveneens een belangrijk thema.
Voorbeelden in HBO
Er zijn in het HBO al veel voorbeelden te vinden waarin hogescholen en het maatschappelijk veld elkaar vinden. Hanze-collegelid Han de Ruiter belichtte tijdens de start van de leergang onder meer ENTRANCE, het Energy Tranisition Centre van de Groningse hogeschool, maar er zijn meer voorbeelden van kenniscentra waarin deze samenwerking in praktijkgericht onderzoek elkaar al vinden. De leergang heeft als doelstelling om docent onderzoekers te trainen in deze vorm van samenwerking.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap