Pearson kiest voor onderwijs

Nieuws | de redactie
17 augustus 2015 | Met de verkoop van zijn twee parels van het media-imperium tegelijk zet Pearson koers naar een nieuwe strategie. De grote uitgever van wetenschappelijke bladen en boeken zet alles op nieuwe producten voor de kennissector. Wat en wie gaat het kopen?

Pearson was decennia een bedrijf dat op het hoogste niveau kennis vergaarde en verspreidde. Niet alleen wetenschappelijke tijdschriften en boeken, maar ook serieuze nieuwsmedia werden uitgegeven. Die kranten werden gelezen en gekocht door de elite die elke adverteerder dolgraag wilde bereiken: CEO’s, topmanagement, politici, diplomaten, hoge ambtenaren, hoogleraren, HO en R&D bestuurders en de top van de media- en opiniewereld. De ‘movers and shakers’ kortom.

Dode bomen in de uitverkoop

In korte tijd heeft Pearson nu die twee ‘jewels in the crown’ van zijn nieuwsimperium de deur uitgedaan. Nadat de Financial Times aan het machtigste Japanse persconglomeraat verkocht werd, bleek zelfs The Economist in de etalage gezet. Een aandeelhouder die tot nu toe zo’n 5% in handen had, sloeg meteen toe: de familie Agnelli. De eigenaren van Fiat, inderdaad. Dat is pikant te noemen, want The Econmist is in Italië legendarisch om de reeks onthullingen over de zakelijke belangen, trucs en eigenaardigheden van Silvio Berlusconi. Maar één ding is nu ook duidelijk: persmogul Pearson is niet meer.

Het enorme vermogenskapitaal uit deze uitverkoop van ‘dode bomen’ wil Pearson volledig concentreren in nieuwe kennisproducten voor R&D, HO, LevenLangLeren (LLL) en wetenschappelijke disciplines. Dit heeft alles te maken met de razendsnelle ontwikkelingen rond ‘big data’ en de open access digitalisering van bronnen en onderzoeksresultaten.

Grote rol in kennisdeling

Het voortbestaan en de relevantie van de ‘klassieke media’ van de wetenschap – het raison d’être van bedrijven als Pearson en Elsevier – zijn allerminst meer vanzelfsprekend in tijden van het ‘internet of things’ en de EU die er ten principale vanuit gaat dat alle door haar ondersteund R&D door open science en open access beschikbaar komt.

Daarnaast is voor bedrijven als Pearson de ontwikkeling van ‘open education’ voor zowel HO als LLL een grote uitdaging. Daar zitten zowel grote kansen op inkomsten als grote risico’s bij het inzetten van ‘open science’ producten voor ‘gratis’ online HO/LLL. Verwacht mag worden dat partijen als Pearson hun kapitaal mede zullen inzetten om op deze markt van kennisdeling een grote rol te kunnen gaan spelen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK