Knelpunten opruimen voor vluchtelingen

Nieuws | de redactie
10 september 2015 | De afspraken van het HO met OCW over de opvang van vluchtelingen zijn nog redelijk vaag. De uitwerking gebeurt door “een coalitie van betrokken partijen” en dat gaat dan om “taaltrajecten” en knelpunten bij de aansluiting HO-arbeidsmarkt. Die “worden geïnventariseerd en opgeruimd.”

Het initiatief hiertoe komt van Susana Menendez van de Haage Hogeschool. Zij kwam als vluchteling naar ons land vanuit het Argentinië van het Videla-regime. UAF-voorzitter Ruud Lubbers zei tegen ScienceGuide: “Zoiets is toch fantastisch. Ze kon hier als asielzoeker uit het Argentinië van generaal Videla toch studeren. Susana Menendez doet nu hier het bestuur van zo’n grote hogeschool, wat je noemt een rolmodel. We hadden Maxima al, en nu ook Susana!”

Laat de mensen toch wat doen!

Hij schetste in 2009 al de visie die nu meer dan ooit actueel is: “Ik denk dan: ‘laat die mensen dan toch komen en hier hun werk doen’. Talent is altijd welkom, niet waar? Sowieso is dat mijn lijn: Laat de mensen toch wat doen! Dat is meer een verplichtende visie op het lot van de vluchtelingen dan een versoepeling van de eisen. Dat misverstand wil ik wel wegnemen.

Je zei daarover onder meer: na drie maanden moeten ze Nederlands gaan leren en na zes maanden moeten ze gaan studeren of kunnen werken. Niet als optie of als bezigheidstherapie in een AZC dus?

Nee, ik zie dit als een verplichtende benadering, naar beide kanten dus. De vluchteling moet aan de slag, zo komt hij ook onder de mensen en wordt hij weer actief. Het verplicht de overheid snel duidelijkheid te geven, dat is voor iedereen goed.

Het is alsof ik de premier Lubbers uit de jaren 80 weer hoor. ‘Laten we de mensen weer aan de slag krijgen. Ga wat doen, dat is altijd beter.’

Daar zit wel iets in, ook in het verplichtende ervan. Men verweet me het destijds wel eens, ook toen ik over de kampementen sprak. Maar het is een consistente lijn in mijn leven.”

Het zijn meestal slimme mensen, sterk ook

In zijn werk bij het UAF zag Lubbers dat vluchtelingen zielig noch onbruikbaar zijn. Integendeel. “Precies de vakken waar bij ons flink tekort aan is, daar zijn zij vaak begaafd in. Het is ook te merken dat ze hun kansen zien. Het zijn meestal slimme mensen, sterk ook, die dit voor elkaar krijgen, zo’n studie. Die weten meestal erg goed wat ze willen en wat ze kunnen. De studie en de kans op werk daardoor zijn voor hen allemaal een spiraal omhoog.

We hebben als UAF ook studieadviseurs die hen daarbij begeleiden. Je moet met hen samen kijken wat er kan, denk aan de taalbeheersing of aan eerdere opleidingen in eigen land. Ook helpen zij hen motiveren, want ze hebben het vaak zwaar met hun achtergrond, hun familie, dingen die om hen heen gebeuren.”

Vanuit de instellingen komen geluiden dat men concreet aan de slag wil in deze geest. Bijvoorbeeld in Rotterdam: “De meeste suggesties komen neer op het inzetten van onze kracht: het geven van onderwijs. Dit zou taalonderwijs kunnen zijn, maar ook andere specifieke vakken tot hele – gratis – programma’s. De meeste collega’s vinden dat de Hogeschool Rotterdam niet alleen moet opereren, maar de samenwerking moet aangaan met andere Rotterdamse partijen, zoals ROC’s,” zegt collegevoorzitter Bormans.”

Stoomcursus taal voor HO

Der Spiegel beschrijft wat in Duitsland aan HBO en WO gebeurt. De concreetheid en actiegerichtheid daarvan zou die ‘coalitie van betrokkenen’ in ons land kunnen aanmoedigen en opporren de Duitsers tenminste te evenaren. “Für die Flüchtlinge steht Brigitte Perlick jeden Morgen um fünf Uhr auf. Vor Wochen hat sie begonnen, die Neuankömmlinge zu Studienmöglichkeiten an der Universität Erlangen-Nürnberg zu beraten. Seitdem kommt die Leiterin des Referats für Internationale Angelegenheiten weder zum Einkaufen noch zum Wäschewaschen.

Ein Intensiv-Deutschkurs, den Perlick organisiert hat und unterrichten wird, hat bereits viel mehr Bewerber als Plätze. Sie freut sich über den Erfolg. “Ich will, dass die Leute so schnell wie möglich anfangen können zu studieren.” Der gebührenfreie Kurs ist deshalb so angelegt, dass die Teilnehmer in ein bis zwei Semestern das Deutsch-Niveau C1 erreichen – eine Zugangsvoraussetzung für die deutschsprachigen Studiengänge der Universität.”

Het complete stuk leest u hier.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK