Anders denken over eten

Nieuws | de redactie
23 oktober 2015 | De zaden van de blauwe lupine werden in de Eerste Wereldoorlog ingezet om het tekort aan eiwit aan te vullen. Tegenwoordig wordt lupine onder meer gebruikt in vegetarische burgers. Alumni van de HKU zien echter veel meer mogelijkheden. Op de Dutch Design Week testen zij die uit.

Lydeke Bosch en Johanna Lundberg staan tijdens de Dutch Design Week met hun project in het Designhuis in Eindhoven. De twee alumni van de HKU-opleiding product design hebben de website lupinfood.eu opgezet om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met lupine, een peulvrucht die in meelvorm heel goed als vervanger van soja zou kunnen dienen.

Meelworm als ingrediënt

In Eindhoven worden bezoekers uitgenodigd om vier verschillende gerechten te proeven, de smaak te bepalen en uiteindelijk te beoordelen. Daaruit blijkt al de variëteit aan mogelijkheden. Lupine als hoofdbestanddeel voor pesto, humus of pindakaas, het blijkt allemaal mogelijk en het is bovendien nog erg lekker ook.

Lundberg en Bosch hebben zich in hun studie product design specifiek toegelegd op voedsel. Bosch stond in 2013 al in de Duurzame Jongere Top 100 toen zij zich richtte op de meelworm als ingrediënt voor voedsel en hoe mensen aan te zetten zijn tot het daadwerkelijk consumeren van insecten. Anders nadenken over voedsel lijkt de rode draad zijn.

Ook het project lupinfoods.eu is voor Lundberg en Bosch begonnen met de ambitie om van lupine een alom geaccepteerd en veelvuldig gebruikte voedingstof te maken. Lupine werd vroeger veel gebruikt door boeren om de grond vruchtbaar te maken én als consumptieproduct, maar daar kwam op een gegeven moment verandering in.

Met lupine de markt op

“Lupine is verdwenen doordat mensen later zijn gaan denken dat de plant niet eetbaar was. En door het Marshallplan, waarbij afspraken zijn gemaakt met de VS over de import van soja. Daardoor is soja helemaal ingeburgerd en heeft lupine nu een achterstand van 30 jaar,” vertelde Lydeke Bosch eerder al.

Lundberg en Bosch stonden met hun project eerder al op de Salone di Mobile in Milaan. Ze hopen in de toekomst echt met lupine de markt op te kunnen. Johanna: “Uiteindelijk moet het kunnen om voor rond de drie euro een halve kilo meel verkoopbaar te maken.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK