Klap voor OECD
Het project wordt wel het ‘PISA voor studenten’ genoemd. De ‘analyse van HO-leeruitkomsten’ oftewel AHELO, zou de feitelijke kennis en inzicht en hun toegevoegde waarde door universiteiten, hogescholen en onderwijsstelsels van de hoogontwikkelde landen gaan meten en in kaart brengen.
Is Harvard echt zo goed? Werkt selectie aan de poort echt door en hoe? Voegt Inholland meer kennis en skills toe – relatief gezien – dan Oxford bij zijn instroom? Wat is studiesucces ins absolute en relatieve zin waard? Zulke vragen zouden met AHELO serieus beantwoord kunnen worden met feiten, cijfers en trends.
Omstreden parel in de kroon
Het project was dan ook uiterst prestigieus voor de reputatie van de OECD, als volgende parel in de Parijse kroon na PISA, PIACC, de onderwijsreviews en andere mondiale kennisanalyses zonder weerga. Maar AHELO leek al snel onder een minder gelukkig gesternte geboren.
De kritiek zwol aan op de als nogal topdown ervaren opzet, die de diversiteit van het HO-bestel per land en van instellingen onvoldoende recht zou doen. Tegelijkertijd begon ‘rivaal Brussel’ en Europees project., dat van onderop inzette door instellingen van verschillende lidstaten de eigen benchmarks van kwaliteit, profilering en strategische ambitie te laten ontwikkelen en definiëren. Daarbij is het door U-Map en U-Multirank opgebouwde vertrouwen in de Europese aanpak en ervaring in HO-beleid een belangrijke factor.
De AHELO-ontwikkelaars werd zo het leven steeds verder moeilijk gemaakt. Uitstel en vertragingsacties werden steeds meer ontwrichtend. Nu zou de OECD het vlaggetje om willen leggen. Topman dirk van Damme liet op een conferentie vorige week zich al even ontvallen, dat AHELO vooral last had van “de lagen kwaliteit van de discussie over HO-kwaliteit.” Een finale stop van het project zou in de loop van deze week op tafel worden gelegd, zo hoort ScienceGuide mompelen in het internationaal HO-wereldje.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd