HAN geeft taalles aan Syrische studenten

Nieuws | de redactie
24 november 2015 | Een groep van 10 Syrische vluchtelingen is gestart met een taalles die wordt verzorgd door HAN-studenten. Iedere werkdag tussen 14.00 uur en 16.00 uur krijgen de vluchtelingen taalles van enkele enthousiaste 2e jaars-studenten, stagiaires en studenten.

De docenten Herman Janssen en Annemarie Ketting ondersteunen ze hierbij. De 10 Syrische vluchtelingen zijn allen hoog opgeleid en spreken zeer goed Engels. Ze hopen dat ze met behulp van de taalles door studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening de Nederlandse taal sneller onder de knie gaan krijgen.

Apotheker en bedrijfseconoom

Ter illustratie: 1 student is opgeleid tot apotheker en had 2 apotheken in de Syrische stad Aleppo. Een andere student heeft cum laude zijn master in Bedrijfseconomie gehaald in Griekenland. Als tegenprestatie zijn de Syriërs zeer bereid om de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening te helpen in het onderwijs. Zo vindt bijvoorbeeld aansluiting plaats bij het hoorcollege van HAN-docent Carolien Terhorst over migratie(problematiek) waarin een vluchteling zijn persoonlijke verhaal komt vertellen. Anderen gaan mogelijk helpen bij het ontwikkelen van een workshop tijdens de ‘International Week’ van de sociale studies van de HAN in februari.

Verder hebben een aantal Syrische vluchtelingen die opgevangen worden in de opvanglocatie Heumensoord in Nijmegen onlangs een bezoek gebracht aan een MWD-klas uit het 1e jaar. De insteek was klein en laagdrempelig via een wederzijdse kennismaking. De Syrische studenten spraken nauwelijks Engels, maar een MWD-studente uit de groep sprak wel Arabisch. Zij heeft het hele gesprek vertaald als een tolk. De bedoeling is om deze kennismaking te vervolgen.

Het kwam heel dichtbij

MWD-studenten vinden het fijn om te hoen en te leren wat bij de Syrische vluchtingen op dit moment leeft. “Tot nu toe hadden wij alleen een beeld bij wat de media schept. Door deze les is voor ons het probleem ook realistischer en tastbaarder geworden doordat een vluchteling bij ons in de klas zit en over zijn situatie vertelt. Het kwam voor ons heel erg dichtbij.”

De studenten vonden het opvallend hoe open de Syrische jongens over hun situatie vertelden. ‘Waar ze konden gaven ze antwoord op onze vragen. Hierdoor is het voor ons ook duidelijk geworden waarom ze gevlucht zijn. Het was goed om vanuit hen de waardering te zien om hier te mogen zijn.’

Ze mogen niet alles liken

Wat de MWD-studenten nog meer aangreep was om te zien dat de Syriërs eigenlijk net als Nederlanders zijn. “Zij maken ook gewoon gebruik van social media en zijn geïnteresseerd in onze vrije cultuur. Hier vroegen ze dan ook uitleg over. Het greep ons aan om te horen dat ze door hun social media gebruik hun familie in Syrië gevaar kunnen brengen. Ze mogen niet alles liken en delen op Facebook of andere sociale media.”

“Ondanks dat ze hier zijn voelen ze zich nog steeds niet veilig. Toch, door deze klassikale ontmoeting voelden ze niet als vluchtelingen, maar gewoon als een van ons. Het was voor ons allen zeer leerzaam”, aldus de MWD-studente.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK