Rathenau en Universiteit Leiden starten leerstoel
De nieuwe leerstoel wordt ingesteld door het Rathenau Instituut en is ondergebracht bij het Centrum voor Wetenschap en Technologiestudies (CWTS) van de Universiteit Leiden. Van der Meulen vervult de functie een dag in de week naast zijn werk bij het Rathenau Instituut. Het CWTS en het Rathenau Instituut hebben beide een sterke reputatie op het gebied van kennis en analyse van het wetenschapssysteem en het wetenschapsbeleid. Met de instelling van de leerstoel en de benoeming van Barend van der Meulen kunnen de twee organisaties elkaar aanvullen en versterken.
Effecten van het beleid
Barend van der Meulen is expert op het gebied van de relatie tussen wetenschapsbeleid en het wetenschapssysteem. Van der Meulen: “Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de toekomst van maatschappij en economie maakt wetenschapsbeleid steeds belangrijker. De laatste jaren is er dan ook in de politiek en de pers steeds meer aandacht voor wetenschappelijke kennis en voor de organisatie van wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent ook dat gedegen en betrouwbare kennis over het functioneren van de wetenschap en de effecten van het beleid essentieel is.”
Melanie Peters, directeur van het Rathenau Instituut: “Ik ben zeer blij dat we een leerstoel aan de Universiteit Leiden kunnen instellen. Deze leerstoel geeft ons nog meer mogelijkheden om onze wetenschappelijke methoden verder te ontwikkelen. Die zijn nuttig om het publiek en de politiek steeds beter te informeren.”
Paul Wouters, directeur van het CWTS: “De kennis die Barend van der Meulen meebrengt over het functioneren van het wetenschappelijk systeem en het beleid past uitstekend in de verbrede onderzoeksagenda van het CWTS. Wij beperken ons immers allang niet meer tot het meten van de wetenschap met indicatoren. We zijn vooral geïnteresseerd in nieuwe onderzoekspraktijken en de wijze waarop deze worden geëvalueerd. Barends rijke kennis en ervaring is daarom bijzonder welkom.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap