Doorzetters met bagage

Nieuws | de redactie
2 december 2015 | “Je moet docenten koesteren. Zij leiden uiteindelijk onze werknemers van de toekomst op.” Shell-manager André van Aperen trok jarenlang de input van zijn bedrijf in onderwijsprojecten en blikt nu terug. “Dat is ook interessant voor zittende docenten. Je zou hen ook een soort Eerst De Klas gunnen.”

“In 2009 was de constatering dat er veelbelovende academici nodig waren om les te geven in tekortvakken, zoals de bètavakken. Shell was één van de tien bedrijven die betrokken was bij de opzet van de allereerste tranche van Eerst De Klas. Andere bedrijven waren onder meer KPN, Akzo Nobel, DSM, Philips en NS.

Ik heb zelfs nog persoonlijk meegedaan aan de brainstorm over de naam. We wilden meedoen omdat we als bedrijf het belang van goed onderwijs onderkennen. We waren niet voor niets ook al betrokken bij initiatieven als Jet-Net en het Europese inGenious Project. Voor excellent onderwijs heb je ook excellente docenten nodig. Je moet docenten koesteren. Zij leiden uiteindelijk onze werknemers van de toekomst op.

Om jaloers op te zijn

De trainees zijn getalenteerde jonge professionals, ze worden uitgebreid gescreend en volgen daarna een zwaar programma: ze staan voor de klas, worden gevormd door de Baak en krijgen masterclasses, dat is iets om jaloers op te zijn. Ze verdelen vervolgens zelf de projecten die ze in drietallen in het bedrijfsleven gaan uitvoeren en dan krijgen wij ze een aantal maanden over de vloer. Door de opzet van het traineeship hebben ze geleerd om door te pakken. Ze hebben een flinke intellectuele bagage en het zijn doorzetters. Wij zien dat het hoogwaardige kandidaten zijn, ze zijn meer waard op de arbeidsmarkt.

Wij hebben binnen Shell een vast team van collega’s die de inhoud van Eerst De Klas projecten bepalen, zo wordt de continuïteit gewaarborgd. De eerste drie Eerst De Klassers die een project bij ons deden, waren meteen geweldig. Simon, een filosoof, Mathijs, een natuurkundige, en Cazimir, een scheikundige, ze werkten zo goed samen.

De technici waren dolenthousiast over de materie en Simon bekeek alles nog eens goed, draaide het nog eens binnenstebuiten. [Simon Verwer was in 2011-2012 de ScienceGuide Student van het jaar en is nu bekend van onder meer ‘de Denkfiguren’.] We hadden hen gevraagd lesmateriaal te ontwikkelen waarbij ze mochten kiezen uit de onderwerpen ‘De toekomst van energie (Energiescenario’s)’, ‘Opsporing en winning van aardolie (& gas)’ en ‘Oplossingen voor het CO2-vraagstuk’.

Alle drie

“Welk thema wordt het?”, vroeg ik. “Alle drie!”, was het antwoord. Het heeft geleid tot de les It’s all about energy!, bestaande uit bovengenoemde hoofdstukken. Als bedrijf hebben we uiteindelijk wat extra budget beschikbaar gesteld om alles mooi te laten vormgeven. Het materiaal werd ingezet voor Jet-Net en later ook voor inGenious, waarvoor het in maar liefst 10 talen werd vertaald. Uiteindelijk hebben we dezelfde drie heren gevraagd om ook nog een deel 2 van deze les te maken, zo blij waren we ermee.

In de daaropvolgende jaren hebben Eerst De Klassers nog meer lesmateriaal ontwikkeld, onder andere over innovaties in gas, duurzame technieken als CCS en alternatieve energiebronnen als biobrandstoffen. Ook hebben we een drietal al het gemaakte lesmateriaal laten evalueren. Want ondanks dat het moest passen bij de einddoelen van de scholen en dat het aansloot bij het bestaande curriculum, gebruikten sommige scholen het niet.

Good housekeeping

Als bedrijf bepalen wij zelf elk jaar aan welke casus de trainees gaan werken, zodat ze er gelijk mee aan de slag kunnen. De opdracht grijpt altijd terug op wat er eerder in de door ons verzorgde masterclass besproken is. Dit jaar is het thema ‘Health, Safety, Security & Environment’ (HSSE), oftewel alles over veilig en verantwoord werken . Dat is een heel belangrijk thema in het bedrijfsleven, maar waarom zouden mensen daar pas op hun 25e mee in aanraking moeten komen?

De vraag aan de trainees is dan ook: wat zou je het schoolbestuur kunnen adviseren om ervoor te zorgen dat scholieren al enthousiast zijn te krijgen voor HSSE? Ze zijn heel voortvarend bezig: er komt een pilot school en het is (versmald) ingestoken onder de noemer ‘good housekeeping’, een mix van onderwerpen als omgaan met afval, netheid en hygiëne (denk aan (binnen)milieu).

Steeds meer hybride docentschap

Eerst De Klas is een win-win constructie voor alle betrokkenen. Voor de scholen betekent het dat ze hoogopgeleide jonge docenten krijgen. Bedrijven halen veelbelovende academici in huis die actuele marktthema’s op de onderwijsagenda kunnen krijgen. De trainees zelf, tenslotte, beginnen op een constructieve wijze aan hun loopbaan. Eerst De Klas biedt geen baangarantie maar mensen die het programma succesvol doorlopen komen goed terecht, of dit nu in het onderwijs is, in het bedrijfsleven of, steeds meer, in een hybride functie waarbij ze deze werelden combineren.

Dat laatste is ook interessant voor zittende docenten. Je zou hen ook een soort Eerst De Klas gunnen. Gelukkig bestaan er ook allerlei initiatieven om deze groep meer context te bieden. Shell doet daar enthousiast aan mee!”

André van Aperen, Coördinator Jet-Net & Onderwijs, Shell Nederland B.V.

Dit verhaal verscheen eerder op de site van Eerst de Klas


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK