Rotterdam brengt kennis en kunst samen
De drie Rotterdamse kennisinstellingen gaan samenwerken in het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL). Eén van de plannen die het lab op 11 december zal gaan presenteren bij het Erasmus University College is een double degree op bachelorniveau.
Op dit moment moeten studenten veel zelf regelen als ze een kunstopleiding willen combineren met een universitaire studie. Het Rotterdam Arts & Sciences Lab wil daarom een double degree aanbieden voor studenten met een gericht inhoudelijk en faciliterend programma. Uitgangspunt is een vijfjarig programma waarin de student twee bacheloropleidingen aan de Erasmus Universiteit, Codarts en WdKA kan combineren.
Brug tussen kunst en wetenschap
Vanuit de Erasmus Universiteit werken het Erasmus University College en de bachelors van de Erasmus School of History, Culture and Communication hieraan mee. Het programma biedt studenten de kans een brug te slaan tussen wetenschap en kunst en zo hun diverse talenten te ontwikkelen. Een programma voor een student als Yuri van Nieuwkerk die op hoog niveau zowel deeltjesfysica als de piano bestudeerde.
RASL wordt een lab waar kunst en wetenschap, studenten en docenten, onderwijs en onderzoek samenkomen, met ruimte voor experimenten en nieuwe samenwerkingsverbanden en verschijningsvormen. Het Lab onderscheidt drie typen experimenten: op het gebied van onderzoek, onderwijsvormen en onderwijsaanbod.
RASL streeft naar interdisciplinair onderzoek door de drie partners, met specifieke aandacht voor versterking van de kwaliteit van kunstonderzoek. Dat gebeurt bijvoorbeeld door meer docerende kunstenaars toegang te geven tot de promotie aan de Graduate School for Social Sciences and Humanities aan de EUR.
Kennis uitwisselen
Via het Lab willen de deeelnemende partners hun onderwijservaringen uitwisselen en zich richten op innovatie en ontwikkeling van onderwijsvormen. Op het moment bestaat er al een samenwerking tussen EUR en Codarts in de vorm van een lectoraat Blended Learning kunstonderwijs, door een wetenschapper van de EUR.
Lector Jaco van den Dool onderzoekt hoe digitale leermiddelen het meer traditionele kunstvakonderwijs kunnen verbeteren. RASL wil dit soort samenwerkingen verbreden en versterken. Ten slotte onderzoekt RASL de mogelijkheden voor nieuwe studieonderdelen, te starten met de double degree.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport