Leren van de muzen

Van Rosmalen onderzocht hoe de mythische Griekse godinnen van kunst en wetenschap lessen kunnen bieden voor de eigenzinnige benaderingen waarmee professionals hun eigen vastgeroeste routines doorbreken. De negen muzen zijn Erato, Euterpe, Kalliope, Clio, Melpomene, Polyhymnia, Terpsichore, Thaleia en Urania. Zij staan ieder voor verschillende disciplines in kunst en wetenschap.
Muzische professionalisering
Van Rosmalen wilde uit de verhalen van de muzen de belangrijkste eigenschappen halen die professionals in hun werk kunnen gebruiken. “Ik doel daarmee op improvisatie, creativiteit en interdisciplinaire samenwerking,” legt Van Rosmalen uit hoe hij muzische professionalisering omschrijft. “Precies de eigenschappen die kunstenaars en muzikanten inzetten om tot vernieuwend werk te komen.”
Binnen het lectoraat Kunst en Professionalisering, dat in samenwerking met het centrum voor leiderschap en ondernemerschap de Baak wordt gerealiseerd doet Van Rosmalen onderzoek naar muzische professionalisering. “Mijn fascinatie is hoe gespecialiseerde professionals in de kunst, de wetenschap, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de ‘muzische’ aspecten in hun professionele leven en werken verder kunnen versterken.”
Vanuit zijn achtergrond als cellist, theatermaker en organisatieadviseur wil Van Rosmalen professionele eigenzinnigheid, gedeelde waarden en plezier in het werk aanwakkeren. Daarmee vergroot de maatschappelijke relevantie van ieders werk. De promotie van Bart van Rosmalen vindt plaats op 6 januari om 12:30 uur in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
