Borging van HO-bestuurders op komst?
In een vraaggesprek met het magazine voor bestuurders en toezichthouders in zorg en welzijn, Lucide, vertelt De Graaf waarom hem die taak van accreditatie-aanvoerder is gaan trekken. “Ten eerste: pure fascinatie, omdat de zorg hierin voorop loopt. Ik realiseerde me: als dit werkelijk van de grond komt, dan kun je maar beter zorgen dat je erbij bent, want dan krijg je het straks in de onderwijswereld – waar ik mijn hoofdfunctie uitoefen – ook. De tweede reden is deze: bestuurders staan in dit tijdsgewricht onder enige verdenking. Terecht of niet terecht, maar dat is de realiteit. Ze moeten zich in toenemende mate bereid tonen om aan de vragen die in de publieke opinie leven tegemoet te komen.”
Minder ontwikkeld
Dat het onderwijs achterblijft bij de zorg op dit terrein verklaart De Graaf uit de omstandigheid, dat men in de kennissector geen sterke ontwikkeling en organisatie kent van de professionele beroepsgroepen. “Tsja, de zorg loopt hierin voorop. In het onderwijs is de registratie van professionals ook veel minder ontwikkeld. In het wetenschappelijk onderwijs is pas de afgelopen jaren de ‘kwalificatie docentschap’ ontwikkeld, waarmee wetenschappers moeten laten zien dat ze ook kunnen onderwijzen. Men loopt gewoon achter, dus ook op bestuursniveau, hoewel ik wel verwacht dat het komt.”
Inmiddels hebben De Graaf en zijn collega’s in de zorg al een reeks bestuurders door het accreditatietraject laten gaan en niet iedereen blijkt daarbij te voldoen aan de vereisten. “Kijk, we hebben de voorhoede nu gehad. Maar als straks de bulk door het traject gaat, dan zullen er waarschijnlijk een paar meer uitvallen. Daarmee bewijst het systeem z’n waarde. Maar de minister is wat al te digitaal als ze zegt: ‘Als iedereen wordt geaccrediteerd, dan klopt het niet.’ Dat is ook niet wat ik wil. Alsof het een Middelbare School diploma betreft waarvan de waarde wordt bepaald door het aantal mensen dat zakt.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap