Koepels kritisch op Onderwijs2032
Dit schrijven zij in een gezamenlijke reactie aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker. Als de onderwijssectoren aan wie het voortgezet onderwijs ‘levert’ reageren ze op het advies van Platform Onderwijs2032 over de toekomst van het Nederlands funderend onderwijs.
Onvoldoende bewijzen
De drie onderwijskoepels onderschrijven het belang van responsief onderwijs. Ook het vergroten van de mogelijkheden voor maatwerk ondersteunen ze. Maar het vervolgonderwijs moet kunnen voortbouwen op een helder omschreven kennisbasis en aangeleerde specifieke vaardigheden in het funderend onderwijs. De MBO Raad, VSNU en de Vereniging Hogescholen vinden dat Platform Onderwjis2032 onvoldoende argumenten of bewijzen aanvoert waaruit blijkt dat het voorgestelde kerncurriculum past bij of beter aansluit op wat nodig is in het vervolgonderwijs.
Ook vinden de koepels dat de voorstellen sterk uit gaan van de ideale, gemotiveerde en bovendien creatieve leerling. Ook daarin moeten jongeren groeien en daarvoor is ruimte nodig. Het is een gemis dat het advies voorbij gaat aan de pedagogische relatie tussen docent en leerling en de eisen die dit aan de docent stelt.
U leest hier de brief van de koepels aan minister Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”