Biesta denkt mee bij Verus
Vragen rondom goed onderwijs brengen onvermijdelijk waarden in het geding, stelt Biesta. “Wat ik interessant vind aan Verus is dat de scholen die erin verenigd zijn putten uit levensbeschouwelijke tradities waarin vragen over goed mens zijn en goed samenleven een centrale rol spelen.” Die tradities bieden een belangrijke voedingsbodem en een belangrijk referentiekader om in te spelen op de actualiteit, zegt hij op de site van Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs.
Soms weerstand bieden
“Daarbij kan het niet alleen gaan om datgene aan te leveren wat anderen van het onderwijs willen, maar ook altijd om de vraag waar het onderwijs zelf voor dient te staan. Dat kan ook betekenen dat er soms weerstand wordt geboden aan de verlangens die op het onderwijs afkomen,” merkt hij op met een heldere verwijzing naar de recente publicatie van Philippe Meirieu.
Bij het kenniscentrum staan niet alleen abstracte vragen over goed onderwijs en onderwijskwaliteit centraal. “Het gaat ook om de vraag hoe dat concreet handen en voeten gegeven kan worden in de ondersteuning van het onderwijsveld, waarbij allereerst leraren en docenten – degenen die letterlijk les geven – in beeld komen.” Daar ziet hij belangrijke uitdagingen liggen. “Met name omdat in recente beleidsontwikkeling de leraar/docent weer uitdrukkelijk in beeld is als onderwijsmaker en niet louter als onderwijsuitvoerder. Ik hoop dat het gaat lukken om die slag op betekenisvolle wijze te maken.”
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds