Kunst en tech verrrassen Europa

Nieuws | de redactie
25 mei 2016 | Veiligheid in steden, geestelijke gezondheidszorg, keramiek uit afval en andere serious games waarin design, tech, big data en kunst samenkomen. Dat zag de EU-top uit Brussel bij de HKU, in een 17e eeuws fort vol kunststudenten en big data wizards.

In het voorzitterschap nam Nederland de kans waar om de ‘beslissers achter de schermen’ in Brussel te laten kennis maken met de creatieve industrie, kennistoepassingen en triple helix waarin het kunstonderwijs toonaangevend is. De HKU ontving met partners als de UU, de provincie Utrecht en het bedrijfsleven een grote delegatie van de COREPER, de ambassadeurs bij de EU van de 28 lidstaten.

In Fort Blauwkapel trokken deze in kleine groepjes langs een reeks projecten en games die nieuwe inzichten, werkwijzen en oplossingen brengen. Men was zo gretig en onder de indruk, dat het bezoek en de vragensessies zeer uitliepen.

Enkele voorbeelden deze ‘triple helix’ combinaties van design en tech die men in het 17e eeuwse stuk Waterliniefortificaties – nu kunstopleidingslocatie – verkende zijn de volgende.

Smart City
Steden worden complexer, verkeer en mobiliteit van groepen en mensen intensiever. Zowel de Amsterdamse metro als Homeland Security in de USA werken daarom met ‘crowd simulation’ van de UU, waarin big data, gedragsanalyse en visualisering van menigten in complexe omgevingen bijeen zijn gebracht. Zo kun je evacuatie van stadions, hotspots als treinstations en dergelijke veiliger en doeltreffender maken en de gebouwde omgeving daarop beter toegerust ontwerpen, inrichten en aanpassen. Wie in Brussel de lockdown had meegemaakt na de recente aanslagen, begreep de essentiële waarde van zulke Utrechtse ‘serious gaming’ zeer serieus.

Pig Chase
De EU eist dat varkens een waardig bestaan kunnen leiden in de moderne veeteelt. Voor de COREPET-staf was een eigenzinnige bijdrage daaraan dan ook een eye-opener. HKU en Wageningen ontwierpen een game voor mens en big samen, waardoor varkens hun energie  minder agressief kunnen ‘kwijtraken’. Samen proberen ze lichtsignalen te vangen die langs de wanden van hun stal worden geprojecteerd. De slimme dieren doen enthousiast en vrolijk mee en zijn onderling veel meer ontspannen, zodat bijvoorbeeld hun staart niet (meer) afgeknipt hoeft te worden.

Day Dream
Een sterk visueel gedetailleerde game helpt mensen hun brein tot rust te brengen. “Een must voor u in Brussel tijdens de vele onderhandelingen,” plaagden de studenten de bezoekers tot grote hilariteit. Het UMCU benut het onder meer om psychotische patiënten te helpen hun traumatische ervaringen te helpen beheersen en therapeutische werkwijzen daarbij te verbeteren.

AGF Class 3 en Orange-Wood
Aardappelen, groente en fruit (AGF) leveren veel afval en soms mag ‘klasse 3’ niet op de markt komen vanwege te grote afwijkingen. De HKU heeft – ook voor uitgeperste sinaasappelen in de horeca – technologie ontwikkeld die van de restanten (tot bijna 50% bij de sinaasappel) nieuwe materialen maakt. Zowel huishoudelijk keramiek, papier en verpakkingsmateriaal kunnen hieruit door de kunststudenten vervolgens ontworpen worden. ScienceGuide en COREPER konden onder meer aan kopjes en schaaltjes snuffelen die naar de aardbeien, uien of courgettes roken waaruit ze ontstonden.

DJ FIERO
Jongeren met hersenbeschadigingen en na ongelukken kunnen met deze ‘serious game’ zich echt uitleven. Hun training tijdens de revalidatie wordt aangewakkerd doordat ze de bewegingen van deze virtuele DJ kunnen sturen en verbeteren. Hun therapeuten krijgen feedback over hoe de patiënt beweegt, vooruit gaat of moeilijk zit en samen kunnen ze de oefeningen slimmer en geneeskrachtiger maken. Een soort Singstar of Guitar Hero, maar dan met echt vereiste fysieke inspanning waar je letterlijk en figuurlijk beter van wordt.

Para Parachute
Misschien wel het spectaculairst tijdens de showcase in Fort Blauwkapel was Para Parachute. Deelnemers van COREPER kregen de kans zich in een tuigje te hijsen en een Oculus Rift op te zetten om zo op een stellage virtueel te ervaren hoe het is om een parachutesprong te maken. Het leverde uitgelaten ‘oh’s’ en ‘ah’s’ op van de deelnemer hetgeen deed vermoeden dat de ervaring tamelijk levensecht was. Para Parachute kan worden ingezet om mensen met hoogtevrees hun angst te laten overwinnen, maar in Utrecht toonde het zich ook zeer vermakelijk grote-mensen-speelgoed.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK