Online platform voor aanvullend onderwijs
“We willen studenten de kans bieden zich te ontwikkelen als kritische denker en ook de ruimte geven om dit bovenop het reguliere curriculum verder te ontwikkelen,” vertelt Jasper Hollenbeek Brouwer, de manager van het curriculumbureau van het UMC Groningen. Vanuit de opleiding was bij docenten én studenten vraag naar een manier om rond concrete wensen en vragen beide partijen op een laagdrempelige manier bij elkaar te krijgen.
Iets extra voor studenten
In het kader van de SURFnet Innovation Challenge krijgen Hollenbeek Brouwer en collega’s nu de kans het platform dat die vragen moet faciliteren verder te ontwikkelen. “We hebben de eerste versie van het platform laten ontwikkelen door een student die we via de studievereniging Panacea kende. We werken in G2020 (het nieuwe medisch curriculum in Groningen) sowieso veel samen met studenten. Nu we het platform verder ontwikkelen pakken we het breder in de organisatie op.”
Het voucheronderwijs voor geneeskundestudenten in Groningen is niet bedoeld om studiepunten te verkrijgen, legt Hollenbeek Brouwer uit. “Het staat echt naast het formele curriculum en is bedoeld voor studenten die juist iets extra willen of rond een bepaald onderwerp, zoals bijvoorbeeld statistiek, nog wel wat hulp kunnen gebruiken.”
Het idee is dat elke student per semester (elk half jaar) een voucher heeft die in te ruilen is voor één van de voucheractiviteiten op het platform. Zelf met een idee komen en daar een geschikte docent voor zoeken kan ook. “Meer dan een voucher kan niet, want we moeten ook denken aan zaken als de werkdruk van onze docenten en beschikbare faciliteiten,” zegt Hollenbeek Brouwer. “In de toekomst kan ik me wel voorstellen dat we excellente studenten misschien belonen met extra vouchers, maar dat is iets voor later.”
Ook docenten zijn enthousiast
Vanaf september als het nieuwe studiejaar begint hoopt men op het UMCG voucheronderwijs volledig in te passen. “We hebben van september vorig jaar tot februari een pilot gedraaid. Daaruit bleek wel dat er veel animo voor was. Ongeveer 50% van de studenten heeft zich tot nu toe aangemeld op het pilot-platform en er zijn 73 activiteiten aangemaakt waar zo’n 300 studenten hebben deelgenomen.”
Wat Hollenbeek Brouwer opvalt is dat niet alleen studenten enthousiast zijn. “Ook docenten doen graag mee. Zij worden echt op hun intrinsieke motivatie aangesproken, maar het is voor afdelingen ook interessant om in een vroeg stadium al met studenten te werken. Zo konden zij in de weekenden op de Intensive Care terecht om mee te lopen. Voor artsen is het bijvoorbeeld interessant om dan al uitzonderlijk talent te spotten en het eigen vakgebied in de etalage te zetten.”
Dat het UMCG het platform verder heeft kunnen uitwerken is te danken aan SURFnet dat vanuit de Innovation Challenge geld beschikbaar stelt voor digitaliseringsprojecten ter verrijking van onderwijs en onderzoek in bij hogescholen en universiteiten. “Dat geldbedrag was natuurlijk welkom, maar we hebben ook veel gehad aan SURFnet als sparring partner in het proces van ontwikkeling. Ze hebben veel kennis in huis en bovendien is het inspirerend om op die terugkomdagen met andere projecten te spreken. Ze lopen natuurlijk tegen vergelijkbare problemen aan.”
Als alles goed gaat moeten het Voucherplatform van Hollenbeek Brouwer op 1 september volledig gaan draaien. Vooralsnog alleen in Groningen, maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. “We mogen binnenkort met het ontwikkelteam al een presentatie geven op het AMEE Congres, dat is het grootste Europese congres voor de geneeskunde, dus wellicht dat er in de toekomst wel op meer plekken op deze manier gewerkt gaat worden.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”