Hacken voor motivatie

Nieuws | de redactie
1 juni 2016 | Veel instellingen worstelen met de motivatie van hun studenten. Ook de OECD is er kritisch over. De ‘consumerende’ houding wordt gehekeld. Maar het kan anders, zoals zichtbaar werd toen een groep studenten van Hogeschool Leiden hun bestuursrechtproject gingen hacken.

In het artikel Why we should enable students to hack their education zette ik uiteen hoe studenten meer betekenis kunnen vinden in het onderwijs door hun opleiding te hacken, vertelt Leidse docent Chris Jan Geugies. “Letterlijk schreef ik: ‘We should enable our students to use their schoolwork as a resource to build their ideas rather than being a hoop to jump through to get a degree.’ 

‘Instead of assigning one-size-fits-all projects and assignments, we need to encourage students to meet the objectives of the class by focusing on things that are truly meaningful to them. […] Students that hack their education will find purpose in all aspects of their education. Next to getting a degree, they will use their schoolwork to build their network, find their dream job and do things that matter. All while they are at school!’ 

Casus en bezwaar

Tussen februari en april 2016 heeft op Hogeschool Leiden een Hack Your Education programma gedraaid om deze ideeën in de praktijk te testen. Via negen inspirerende workshops zijn studenten uit het eerste jaar van de opleiding HBO-rechten op zoek gegaan naar hun passies, interesses en naar wat hen daadwerkelijk drijft. Die persoonlijke inzichten hebben studenten gebruikt om een voorgeschreven project van hun opleiding te hacken

Voor uw beeld: in dit project wordt van alle studenten gevraagd om een bestuursrechtelijke analyse te maken dat wordt getoetst op zowel schriftelijke als mondelinge wijze. Concreet betekent dit dat studenten een casus krijgen en op basis daarvan een bezwaarschrift schrijven. Dit bezwaarschrift dienen studenten te presenteren in een 15 minuten durende presentatie. 

Mike, Laura, Ferhat, Toeloe en Claudio waren vijf deelnemers van het Hack Your Education programma. Tijdens de workshops kwamen zij achter hun interesse voor het vluchtelingenvraagstuk. Sommige van hen waren erg begaan met het lot van vluchtelingen. Anderen waren geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen achter de nieuwsberichten die ze hoorden op tv. 

Voedzame informatie 

Maar hoe kun je je nu richten op het vluchtelingenvraagstuk, terwijl de opleiding van je vraagt om een bestuursrechtelijke analyse te maken dat op schriftelijke en mondelinge wijze wordt getoetst? Hun verassende antwoord: het organiseren van een galadiner voor vluchtelingen. Een diner gaf studenten namelijk de mogelijkheid om met vluchtelingen te spreken over hun huidige asielprocedure. En die informatie konden ze gebruiken om te vergelijken of de asielprocedure in de praktijk gaat zoals deze volgens bestuursrechtelijke wet- en regelgeving behoort te gaan. 

En dus gingen studenten tot over hun oren gemotiveerd aan de slag. Een locatie werd geregeld, een tijdstip vastgesteld, en bij een lokaal AZC werd geïnformeerd welke vluchtelingen interesse hadden in een diner met Nederlandse studenten. Op vrijdag 15 april was het zover. In gezamenlijkheid bereidden vluchtelingen en studenten de meest uiteenlopende gerechten voor. Er werd heerlijk gegeten, verhalen werden uitgewisseld en interviews gehouden. Om een impressie te krijgen van dit bijzondere diner, zie deze video

Het diner gaf de studenten ruim voldoende informatie om een goede bestuursrechtelijke analyse te maken. Ze haalden dan ook een prachtig cijfer voor hun project. Maar belangrijker nog: studenten hadden het gevoel iets van echte betekenis te hebben gedaan. Bijvoorbeeld omdat sommige van hun gasten al zes maanden op alleen kant-en-klaarmaaltijden van het AZC hadden geleefd. Of omdat vluchtelingen voor het eerst een gesprek konden voeren met de inwoners van het land waar ze wellicht permanent zouden gaan wonen. Eén van de studenten vatte het kort samen: “Meneer, dit was zo’n bijzondere ervaring, het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel meer uit wat voor cijfer we krijgen voor ons project.” 

Mike, Laura, Ferhat, Toeloe en Claudio zijn gewone eerstejaars studenten die iets buitengewoons hebben gedaan. Het zijn studenten die net als ieder ander baat hebben bij betekenis in hun onderwijs. Geef studenten daarom de ruimte om die betekenis te vinden. Geef ze ruimte om hun onderwijs te hacken en op eigen wijze te werken aan de competenties van hun opleiding. Studenten zullen daarmee echt eigenaar worden van hun studie. En wanneer we daarvoor zorgen, zit er binnenkort geen consumerende student meer in onze klassen. 

Chris Jan Geugies is docent aan de Hogeschool leiden


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK