Van startup naar onderwijsvernieuwing
UtrechtInc helpt jonge ondernemers met het zetten van de eerste stappen als bedrijf. Dat dit geen makkelijke stappen zijn, bleek woensdag waar jonge ondernemers hun startups presenteerden aan een geïnteresseerd publiek van beleidsmakers in het onderwijs en bedrijven als Sanoma Learning en Springer Media.
Voet aan de grond krijgen is lastig
Leon van der Zande van de dienst Onderwijs en Onderzoek van de UU zag inderdaad dat het als beginnend ondernemer niet makkelijk is om voet aan de grond te krijgen bij een groet onderwijsorganisatie. “Je wilt innovatie toch het liefst uit de staande organisatie halen, om het de ruimte te geven zich te ontwikkelen.”
Zo’n plek is UtrechtInc, dat deels met steun van de Universiteit Utrecht is opgezet om die vernieuwing te faciliteren. UtrechtInc zit zelfs in de gebouwen van de UU op de Uithof. “We hebben de hokken, de toegang tot financiën en kunnen ondernemers helpen met acceleratieprogramma’s hun eerste stappen te versnellen,” legt directeur Jorg Kop uit. “Toch is de afstand groot,” erkent Van der Zande. “Onderschat het niet. Ook al zitten jullie op de campus, voor veel mensen op de universiteit is dit nog altijd heel ver weg.”
Hoewel UtrechtInc startups in een veelheid aan onderwerpen ondersteuning biedt, was het op dinsdag de beurt aan ondernemers met ambitie het onderwijs te gaan veranderen. Zo brengt YourNextConcepts met Academy Attendance reallife in kaart voor opleidingen hoe geïnteresseerd studenten zijn in de hoorcolleges die hen worden voorgeschoteld en helpt I Hate Statistics studenten met wat misschien wel het grootste struikelblok in het hoger onderwijs is.
Innovatie lastig in grote organisaties
Tien jonge ondernemers lieten in Utrecht zien wat ze te bieden hebben om vervolgens in gesprek te gaan met de andere aanwezigen en te bespreken wat er allemaal wel niet komt kijken om zoiets van de grond te krijgen. Hoogleraar strategie, organisatie en ondernemerschap Erik Stam van de UU heeft daar wel ideeën over zo bleek bij UtrechtInc.
“Grote corporates hebben nieuwe ideeën nodig én mensen die dat uitvoeren,” vertelt Stam. Startups kunnen daar voor zorgen, maar de hoogleraar ziet tegelijk hoe moeilijk het is om daar voet aan de grond te krijgen. Onderwijsinstellingen kun je volgens hem ook zien als zo’n grote corporatie. “Er zijn enorm veel stakeholders in het onderwijs, dat maakt innovatie heel erg lastig.”
De afgelopen jaren is het aantal nieuwe ondernemingen explosief gestegen, laat Stam zien. “Startups zijn cool. Jongeren gaan tegenwoordig liever dat doen, dan dat ze bij een grote corporate aan de slag gaan. Toch domineren die grote bedrijven nog steeds.” Het grote probleem voor die bedrijven is dat het welhaast onmogelijk is om ondernemerschap in zo’n staande organisatie te stimuleren.
Missiewerk
Erik Stam raadt de jonge ondernemers in Utrecht dan ook aan niet alles op alles te zetten om bij zo’n grote organisatie binnen te komen. “Blijf niet te lang bij een corporate langsgaan als je op een gegeven moment merkt dat er geen vooruitgang in zit. Zorg er voor dat je een groot persoonlijk netwerk opbouwt en kijk dan waar de kansen liggen.”
Die kansen liggen er wel, blijkt als de verschillende startups hun pitch houden, want enkelen van hen lijkt al aardig voet aan de grond te krijgen in het onderwijs. Doorzetten en mensen overtuigen van de echte toegevoegde waarde van je product lijkt het devies. Zoals één van de ondernemers stelt: “Een groot deel van het werk is sociale innovatie. Dat is echt missiewerk.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport