Innovatievermogen voor winkeliers

Nieuws | de redactie
13 juli 2016 | Door de toename van online winkelen hebben retailbedrijven in het MKB het moeilijk. Onderzoekers en studenten van Hogeschool Rotterdam gaan met een financiële injectie van drie ton de winkeliers in de Rotterdamse binnenstad helpen innoveren.

Met het project ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ willen de onderzoekers en studenten innovatievermogen, concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van deze midden- en kleinbedrijven versterken. Behalve kleine ondernemers participeren de gemeente Rotterdam, brancheorganisaties, vastgoedbedrijven en enkele grootwinkelbedrijven.

Subsidie van SIA

Deze co-creatie van jonge, aanstormende creatieve professionals en ervaringsdeskundige retailers is veelbelovend. Zij combineren intuïtieve kennis van tijdgeest en trends met beproefde kennis van de praktijk. Hun gezamenlijke doel is een spraakmakende invulling van de Rotterdamse binnenstad. De subsidie is afkomstig van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, dat onderzoek aan het hbo bevordert.

Rotterdam staat bekend als innovatieve winkelstad. Actuele ontwikkelingen stellen Rotterdam als consumer city voor nieuwe uitdagingen. Digitale consumenten hebben tal van nieuwe opties om aankopen te doen en zich online te informeren over aanbod en prijs. Ze zijn daarnaast steeds meer gericht op gebruik en minder op bezit.

Het project ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ onderzoekt hoe actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke retailformats er gestalte kunnen krijgen. Hoe kunnen fysieke winkels in het online tijdperk met hun klanten communiceren en hoe worden winkelbezoekers tot kopen verleid?

Innovatieplatform voor retail

Ten slotte gaat het ook om de wijze waarop de inrichting van de binnenstad kan bijdragen aan een succesvolle retailsector. Het project loopt tot en met 2018 en heeft de ambitie om een duurzaam lokaal retailinnovatieplatform te ontwikkelen, dat wordt gedragen door retailsector-, kennisinstellingen en de lokale overheid.

Het project is een samenwerkingsverband van Kenniscentrum Creating 010, de onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie en de opleiding Small Business en Retail Management van Hogeschool Rotterdam. Samen met Rotterdamse retailers, ontwerpbureaus, vastgoedbedrijven en de gemeente maken ze werk van innovatie.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK