Het onderwijs verbeteren met 3D-printen
Op Dé Onderwijsdagen 2015 lanceerde SURFnet de wedstrijd ‘Geef een extra dimensie aan onderwijs’. Instellingen hebben ter plekke een voorstel ingediend over hoe zij onder andere een 3D-printer willen inzetten in hun onderwijs. Rijksuniversiteit Groningen heeft al met de 3D-printer geëxperimenteerd.
Historische apparatuur in handen
Een historisch media-apparaat in handen houden en van binnen en buiten bekijken? Dat was de wens die studenten van de RUG hadden. 3D-modellen maakten het mogelijk. Studenten kregen daarmee beter inzicht in de betekenis van bijzondere objecten uit het audiovisueel erfgoed. “Een virtuele, driedimensionale weergave van de apparaten geeft de studenten de mogelijkheid om deze te onderzoeken los van tijd en plaats, bijvoorbeeld thuis,” schreef projectleider André Rosendaal.
Eind 2016 krijgen ook andere onderwijsinstellingen de kans om drie maanden te experimenteren met 3D-printen. Heeft u een innovatief idee om een 3D-printer toe te passen in het onderwijs en onderwijs op maat vorm te geven dan kunt u voor 10 september uw voorstel indienen. De hoger onderwijsinstelling met het meest innovatieve idee krijgt drie maanden de beschikking over een 3D-printer.
De voorstellen kunnen worden ingediend door instellingen die zijn aangesloten bij SURFnet en zullen worden beoordeeld op creativiteit, hoe innovatief het voorstel is en de mate waarin de plannen de potentie hebben het onderwijs te verbeteren en onderwijs op maat mogelijk te maken?
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd