Echt werk maken van Open Science
Nu de Nederlandse universiteiten onder impuls van onder meer Gerard Meijer, Koen Becking en staatssecretaris Dekker werk maken van Open Access bij wetenschappelijke publicaties wordt er ook gekeken hoe het wetenschappelijk bedrijf op grotere schaal inzichtelijker kan worden gemaakt. Vrije beschikbaarheid van onderzoeksdata is daar een aspect van.
Data nog altijd moeilijk toegankelijk
Onlangs constateerde LERU-secretaris generaal Kurt Deketelaere al dat Nederland een voortrekkersrol speelt in het debat rond Open Science. “Van meet af aan heeft Nederland ‘open science’ als het agendapunt naar voren gebracht,” stelde Deketelaere onlangs bij een LERU-bijeenkomst op de Universiteit Utrecht.
De Dies Natalis van de Open Universiteit stond in het teken van open science en open data, een onderwerp dat de OU past. Volgens Oskamp moeten we op een andere, creatieve manier naar de evaluatie onderzoek gaan kijken. Resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar ook de data waarop deze resultaten gebaseerd zijn, zijn nog altijd moeilijk toegankelijk.
Nederland als digitaal gidsland
Onderzoeksmethoden en de wijze van dataverzameling zijn niet altijd even transparant. De noodzaak om een systeem te vinden om alle aspecten van wetenschapsbeoefening inzichtelijk te maken, lijkt evident. Maar er zijn ook haken en ogen. Zal bijvoorbeeld het gedrag van onderzoekers beïnvloed worden door open science en open data?
Oskamp benadrukte op Dies dat digitalisering een belangrijke rol kan spelen in de Academie, ook in de interactie tussen docent en student. Onlangs lanceerden de Nederlandse universiteiten een plan dat Nederland een gidsland moet maken op het gebied van digitale technologie. “Door nú te investeren in kennis, zal Nederland de komende tien jaar een toonaangevende plek op de digitale wereldkaart kunnen veroveren.”
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport