Echt werk maken van Open Science

Nu de Nederlandse universiteiten onder impuls van onder meer Gerard Meijer, Koen Becking en staatssecretaris Dekker werk maken van Open Access bij wetenschappelijke publicaties wordt er ook gekeken hoe het wetenschappelijk bedrijf op grotere schaal inzichtelijker kan worden gemaakt. Vrije beschikbaarheid van onderzoeksdata is daar een aspect van.
Data nog altijd moeilijk toegankelijk
Onlangs constateerde LERU-secretaris generaal Kurt Deketelaere al dat Nederland een voortrekkersrol speelt in het debat rond Open Science. “Van meet af aan heeft Nederland ‘open science’ als het agendapunt naar voren gebracht,” stelde Deketelaere onlangs bij een LERU-bijeenkomst op de Universiteit Utrecht.
De Dies Natalis van de Open Universiteit stond in het teken van open science en open data, een onderwerp dat de OU past. Volgens Oskamp moeten we op een andere, creatieve manier naar de evaluatie onderzoek gaan kijken. Resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar ook de data waarop deze resultaten gebaseerd zijn, zijn nog altijd moeilijk toegankelijk.
Nederland als digitaal gidsland
Onderzoeksmethoden en de wijze van dataverzameling zijn niet altijd even transparant. De noodzaak om een systeem te vinden om alle aspecten van wetenschapsbeoefening inzichtelijk te maken, lijkt evident. Maar er zijn ook haken en ogen. Zal bijvoorbeeld het gedrag van onderzoekers beïnvloed worden door open science en open data?
Oskamp benadrukte op Dies dat digitalisering een belangrijke rol kan spelen in de Academie, ook in de interactie tussen docent en student. Onlangs lanceerden de Nederlandse universiteiten een plan dat Nederland een gidsland moet maken op het gebied van digitale technologie. “Door nú te investeren in kennis, zal Nederland de komende tien jaar een toonaangevende plek op de digitale wereldkaart kunnen veroveren.”
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
