Een kritische vrijplaats

Nieuws | de redactie
2 september 2016 | Met een filosofische beschouwing op de rol van de hogeschool, gaf HAN-voorzitter Kees Boele het startsein voor het nieuwe studiejaar. Daarbij liet hij het niet na om ook zijn dromen uit te spreken. “Wat zou het mooi zijn als alle leidinggevenden op onze hogeschool ook zelf iets in het onderwijs doen.”

Boele vertelde dat hij in de zomer gesprekken had gevoerd met studenten op de Start Academy, een onderdeel van de HAN dat jongeren de kans biedt om zich te oriënteren op waar ze nu echt naar toe willen met hun studie en carrière. “Ik merkte dat ik zenuwachtig was om dat gesprek aan te gaan, maar het heeft me echt geraakt, om met jongeren zo intensief te spreken over hun beweegredenen.”

Jonge mensen bij elkaar brengen

Volgens Boele is dat ook de rol van het onderwijs. De school als kritische vrijplaats. Boele las afgelopen zomer het boek ‘The idea of a university’ van John Henry Newman. “Ik kende het niet, maar het is echt een bepalend werk voor hoe we over kennisinstellingen denken. Voor Newman is een universiteit ten principale de plek waar we jonge mensen bij elkaar brengen met voorbeeldige docenten.”

Het gaat om de kwaliteit van de interactie tussen docent en student derhalve, constateert Boele. In het HBO komt daar nog een aspect bij. “Het bijzondere van het HBO is de relatie met de beroepspraktijk. In juli hadden we hier een commissie van de OESO op bezoek die constateerde dat we het op dat punt erg goed doen. A very embedded local industry noemen ze dat dan.” De HAN maakt nadrukkelijk op lokaal niveau afspraken over samenwerking in onderzoek en onderwijs.

Boele constateert dat die samenwerking cruciaal is in een wereld waar technologieën meer en meer convergeren. “We zijn bezig met nanotechnologie, biofysica, neurotechnologie en robotica. Er wordt gesteld dat de grenzen tussen leven en levenloos onder impuls van deze ontwikkelingen meer en meer vervagen. Ik vind dat wel eens beangstigend. We moeten ons ook afvragen of we dat willen. Moet de techniek de mens dienen of andersom?”

In dienst van het onderwijs

Het zijn filosofische vraagstukken, waar Boele zichtbaar van geniet. Dat vraagt hij ook van zijn studenten. “Studenten moeten dat ook kunnen, dat onafhankelijk reflecteren op dit soort kwesties. Daar is een basis voor nodig. En eigenlijk is het heel simpel: goed onderwijs, goed onderzoek. Kein Geloel, Forschung, Unterschützung und Unterrichtung” stelde Boele, vrij naar de Oostenrijkse voetbaltrainer Ernst Happel.

Net als collegavoorzitter Ron Bormans leek het pleidooi van Boele daarmee terug te gaan naar de basis. Kwalitatief hoogwaardig onderwijs en het daaraan ten dienste staan van al het andere in de hogeschool. “Wat zou het mooi zijn als alle leidinggevenden op onze hogeschool ook zelf iets in het onderwijs doen,” hield de HAN-voorzitter zijn publiek op het Industriepark Kleefse Waard dan ook voor. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK