Leren toetsen via MOOC
Het Lerarenregister heeft de MOOC Toetsen voor leren in de praktijk goedgekeurd als erkende professionaliseringsactiviteit voor leraren. Leraren kunnen de MOOC dus volgen om te voldoen aan de bijscholingsverplichting die vanaf 2017 geldt voor ingeschreven leraren.
Innovatieve onderwijsmethoden bundelen
De Open Universiteit heeft de MOOC ontwikkeld in het kader van het Europese project EMMA. De erkenningsprocedure voor de tweede EMMA-MOOC, Puberbrein, loopt nog. De twee MOOCs blijven, net als een groot aantal MOOCs van andere Europese universiteiten, beschikbaar op het EMMA-platform, ook nu het project zelf eindigt.
Het Europese project EMMA had als doel excellentie in innovatieve onderwijsmethoden en aanpakken te bundelen en gratis, open, online cursussen (MOOCs) aan te bieden in meerdere talen. Het resultaat is een platform met een groot aantal gratis beschikbare MOOCs aangeboden door Europese universiteiten. De Open Universiteit is de Nederlandse partner in het project.
MOOC over puberbrein
In de loop van het project hebben de deelnemende universiteiten een groot aantal MOOCs aangeboden. De Open Universiteit heeft eerst twee van haar al bestaande MOOCs opnieuw uitgeleverd via het EMMA platform (E-Learning en Blended Learning ontwikkelen). Daarnaast zijn er twee nieuwe MOOCs ontwikkeld: Toetsen voor leren in de praktijk en Puberbrein: brein, leefstijl en leren. De MOOC over toetsen is twee keer uitgeleverd en trok meer dan 500 deelnemers. De MOOC over het puberbrein trok ongeveer 2000 deelnemers.
Beide MOOCs blijven open en beschikbaar op het EMMA platform, net als een groot aantal andere MOOCs van Europese universiteiten. In de toekomst zal het Welten-instituut met andere platforms experimenteren en de mogelijkheid onderzoeken om de MOOCs in de huidige of in een vernieuwde vorm via EMMA of eventueel via een ander platform aan te bieden.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap