Mbo-student aan de slag bij lectoraat
Lector Rudy Snippe ziet het als grote kans in de samenwerking met het mbo (in het bijzonder het ROC Nova College) te intensiveren en het werkveld beter te leren kennen in al zijn gelaagdheden. “Dit gaat ons weer nieuwe kennis opleveren”, zegt Rudy Snippe. “Zo werken wij al samen met het practoraat-in-wording Smart Technology Skills van Nova. Zij hebben een intensieve verbinding met het werkveld.” Er is nu ook op een andere manier binding met de smart industry. Een goed voorbeeld daarvan is de 3D Makerszone. Nova participeert in diverse activiteiten van, en met de 3D Makerszone, zoals de jaarlijkse Makathon met opdrachtgever PWN (waterleidingbedrijf).
Samen ontwikkelen
Inholland is daar ook bij aangesloten met een aantal opleidingen en lectoraten. Snippe: “Het mbo begrijpt heel goed hoe je zo’n samenwerking moet insteken. Ik kijk graag mee om alle lagen binnen het werkveld beter te leren kennen. Het is goed om als hbo onze theoretische kennis nog meer samen met de praktijk te ontwikkelen. “
Rudy diept het nog iets verder uit: “We nemen kennis mee in de praktijk en ontwikkelen ook weer nieuwe kennis door wat wij ‘praktijkonderzoek’ noemen. Ik vind overigens dat de betekenisgeving van het woord ‘onderzoek’ in het hbo wat nauw genomen wordt door veelal nog met enquêtes te werken, terwijl we nu big data hebben, meer in dialoog gaan met de doelgroepen en in lectoraten vormen van action research doen .”
Theoretische verklaring
Volgens Rudy doet het mbo in bijvoorbeeld Makathons ervaringskennis op. “Dat is onderzoek door te dóén. Wij in het hbo willen meer weten over de theoretische verklaring voor wat wij zien, waardoor we de opgedane kennis kunnen vertalen naar andere situaties. Juist in die samenwerking kunnen we weer nieuwe kennis opdoen.”
Dan is er nog een ander aspect waarvoor de lector een nieuwe mogelijkheid ziet: lectoraten krijgen een beperkt budget. Alle projecten die ze binnenhalen moeten extern gefinancierd worden, meestal met behulp van subsidies. “Door het nog meer aanhalen van de banden met het werkveld, komen er financieringsvormen beschikbaar, waarin het bedrijfsleven een grotere rol speelt.”
Voor een mbo-stagiair aan de slag kan gaan vindt er volgens Rudy eerst een screening plaats. “We doen bij alle studenten (hbo en mbo) een screening: ze moeten zelfstandig kunnen werken en ‘alleen’ kunnen zijn. Je loopt als onderzoeker soms tegen dingen aan waar niemand je bij kan helpen. Jij moet het zélf doen. Wij ondersteunen de studenten in dat proces. In ruil daarvoor krijgen de studenten en ook wij unieke kennis. Ik zoek studenten die iets willen, die iets bijzonders doen. We hebben net één mbo-student aangetrokken, voor het eerst. Dat vergt een ander soort begeleiding dan een hbo’er: je kunt hem niet meteen in het diepe gooien, maar moet hem in kleine stapjes steeds dieper laten gaan.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd