Oefenen met de Oculus Rift

Nieuws | de redactie
18 oktober 2016 | Zijn er kansen voor virtual reality in het HO? ICT-opleidingscoördinator Marco Farfan (Saxion) ging het experiment aan om de Oculus Rift te gebruiken bij de opleiding Toegepaste Psychologie. “Ik zie zeker kansen en mogelijkheden op het gebied van flexibel onderwijs en gepersonaliseerd leren.”

Via de Proeftuin van SURFnet kreeg Farfan en zijn team de kans om te experimenteren met de 3D-bril Oculus Rift. Op de site van SURF wordt verslag gedaan van hun ervaringen. Op Saxion stelden Farfan en zijn collega’s de vraag op welke manier virtual reality kan bijdragen aan het onderwijs bij Toegepaste Psychologie.

Zelf bouwen geen optie 

Het werken met de Oculus Rift in het onderwijs bleek geen sinecure, want veel vergelijkend onderwijsmateriaal is er nog niet. Zo wilde Farfan virtuele omgevingen gebruiken om in te zetten bij de behandeling van traumatische ervaringen. “Het lukte ons echter niet om 360º video’s te vinden die specifiek hiervoor ontwikkeld waren door universiteiten of medische centra,” vertelt Farfan. “Zelf bouwen was geen optie. Daarvoor beschikten we niet over de juiste (programmeer)kennis.” 

Uiteindelijk vond het team twee films die bruikbaar waren, maar omdat dit computeranimaties betrof bleken deze minder geschikt voor toepassing in therapie. “Van een reële en realistische beleving van angst was geen sprake. Daarom werd ervoor gekozen om het experiment en de onderzoeksvraag breder te trekken. Het team besloot zich te richten op de (didactische) bijdrage van VR binnen het onderwijs en naar de manier waarop studenten aankijken tegen VR en de Oculus Rift als instrument,” zo wordt in het blog beschreven. 

Uiteindelijk lieten de onderzoekers 62 studenten van Saxion meedoen aan een onderzoek waarin de bruikbaarheid van de Oculus Rift werd getest. “De studenten en docenten bleken vooraf positief over virtual reality,” vertelt Farfan. “Na de intense ervaring met de Oculus waren de reacties echter nog positiever.”

Prijskaartje is een beperking 

Er is dus volgens Farfan wel degelijk potentie om virtual reality in het onderwijs te gebruiken, maar omdat de techniek nog zo nieuw is, zijn er nog veel mitsen en maren. Behalve technologische beperkingen, staat ook het prijskaartje brede toepassing nog in de weg. “Wil je het middel op een brede, relevante manier inzetten binnen het onderwijs dan heb je er meer dan een nodig.” 

Farfan is derhalve huiverig om nu al een antwoord te geven op de vraag of de Oculus Rift toekomst heeft op Saxion. “Op basis van het experiment kan ik nog niet met 100 procent zekerheid zeggen dat op dit moment de Oculus, of VR in zijn algemeenheid, geschikt is voor het onderwijs. Ik zie zeker kansen en mogelijkheden op het gebied van flexibel onderwijs en gepersonaliseerd leren, maar door de eerdere genoemde beperkingen zijn wij nog maar aan het begin van een zeer interessante ontwikkeling.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK