Het juiste zetje naar leraarschap
“Ik denk dat er best wel wat misconcepties zijn over het docentschap,” vertelt Vissers. “Je hoort toch vaak dat er geen ontwikkelmogelijkheden zijn, en dat de status van het leraarschap laag is. Als je dan een universitaire studie hebt afgerond is het voor veel mensen niet logisch om toch voor een loopbaan in het onderwijs te kiezen.”
Het Eerst de Klas-traject van het Ministerie van OCW en Platform Bèta Techniek laat studenten met een masterdiploma via een intensief tweejarig programma kennismaken met het onderwijs én het bedrijfsleven. “Je kunt het zien als een lokkertje, het is een erg goed concept.” zegt Vissers. “Het geeft je de optie ook nog te switchen als je het onderwijs toch niet leuk vindt. Dat kan net dat zetje zijn dat mensen nodig hebben om in te stappen. Negen van de tien keer komen ze er dan achter dat het onderwijs eigenlijk heel leuk en uitdagen is en willen ze niet meer weg. ”
Voor Vissers bleek dat inderdaad het geval. “Voor mij bleek het een hele goede stap. Ik denk achteraf gezien dat ik altijd al een docent was. Ik vond mijn eigen middelbare schooltijd heel vervelend, dus misschien was het daardoor wat afgezwakt, maar ik heb altijd al de kwaliteiten gehad die richting docentschap wijzen. In zo’n programma merk je dan dat dat heel erg in je zit.”
Een traineeship waarin ook duidelijk het bedrijfsleven betrokken wordt, biedt op zo’n moment “een veilige kans om het leraarschap uit te proberen,” ziet Vissers. “Je krijgt een salaris en een opleiding en kunt daarmee ontdekken wat je het beste ligt.”
Inmiddels heeft Boy Vissers een fulltime baan als docent biologie op het Joke Smit College. Hij is niet de enige Eerst de Klasser op de middelbare school in Amsterdam. “Er heerst wel eens het idee dat een Eerst de Klasser iets extra’s brengt. Wij noemden onze tranche in het programma wel eens gekscherend ‘alleen maar excellente mensen’.”
“Dat was natuurlijk een knipoog naar dat beeld. Ik zie alleen maar gelijkwaardige collega’s op het Joke Smit College. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om docent te worden en manieren om je daarnaast persoonlijk te ontwikkelen. Ik zie geen verschillen tussen die wegen. Er zou ook geen verschil moeten zijn, vind ik.”
Vissers hoopt dat in de toekomst ook andere academici een traject als Eerst de Klas kunnen volgen en zo de weg naar het onderwijs vinden. In 2018 studeren de laatste Eerst de Klassers af, maar OCW, VSNU en en de VO-raad zijn al in gesprek over een nieuw traineeshipprogramma. “Het is jammer dat Eerst de Klas stopt,” zegt Vissers.
Tim Cardol
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds