Nieuwe opleiding voor bèta-docenten
Per 1 september 2017 kunnen studenten starten met de nieuwe opleiding Leraar Science & Technology bij Fontys in Tilburg. De nieuwe opleiding sluit aan bij de ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs, waar vakken in toenemende mate in een brede context worden aangeboden. “Oriëntatie op de wereld buiten de school is daarbij heel belangrijk,” legt onderwijsmanager Patricia van der Linden uit.
Kennis uit de praktijk
“Door de brede context, gekoppeld aan actuele onderwerpen, gaan studenten onderzoekend aan de slag en leren zijn gevarieerde lessen te ontwerpen en uit te voeren,” vertelt Van der Linden. Dat betekent dat de nieuwe opleiding naast de klassieke vakken als natuurkunde en scheikunde ook thematieken als robotica, voeding en gezondheid zal behandelen. Aankomend leraren krijgen daarnaast de kans via bedrijfsstages ook kennis uit de praktijk op te doen.
In het scholenveld wordt positief gereageerd op de nieuwe opleiding. De leraar science & technology gaat lesgeven in het leergebied ‘mens en natuur’, het vakgebied ‘onderzoek en ontwerpen’ en is daarnaast bevoegd voor techniek, en voor het schoolvak rekenen, waardoor deze breed inzetbaar zal zijn. Het Fontys-lectoraat Bètadidactiek is nauw betrokken bij de vakdidactische invulling van het lectoraat.
Het is niet voor het eerst dat Fontys zich inzet om de groeiende vraag naar technisch geschoolde leraren het hoofd te bieden. Eerder sloot de hogeschool zich al aan bij het plan van het Techniekpact voor een nieuwe manier van opleiden. In die vorm gaan bedrijven en onderwijsinstellingen samen aan de slag voor het scholen van nieuwe docenten. “Zijinstroom wordt de hoofdstroom van het vak,” zei Techniekpact-voorman Doekle Terpstra daar destijds over.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport