Sander Dekker wil de pabo nog niet opdelen
In de Tweede Kamer liet Michel Rog (CDA) al eerder in een overleg over kleuteronderwijs weten voor een meer pedagogische academie te zijn. Met een algemeen eerste jaar en daarna een driejarige specialisatie voor het jonge kind van nul tot zeven of voor het oudere kind van zeven tot twaalf.
Bijna niet netjes om te vragen
Paul van Meenen sloot zich hier toen bij aan. “Wij zouden niet moeten volstaan met een specialisatie in het jonge kind, die overigens meestal post-hbo is. Ik wil op zijn minst een onderzoek om dit te onderzoeken. Het verschil tussen lesgeven aan groep 1 en 2 en aan groep 8 is zo intens groot, dat het bijna niet netjes is om aan mensen te vragen dit allemaal te kunnen. Wij vragen dit nu wel.”
Dit zou volgens Van Meenen ook een antwoord zijn om meer mannen voor de klas te krijgen. “Ik kan mij voorstellen dat vrijwel iedereen die aan de pabo begint een voorkeur heeft. Ook vanwege het tekort aan mannen die wellicht vaker kiezen voor het onderwijs in de bovenbouw.”
Via een motie gingen Rog en Van Meenen nog iets verder dan een onderzoek. Zij wilden nu dat de staatssecretaris in overleg zou gaan met de pabo’s en dat opleidingen de mogelijkheid krijgen om deze apart aan te bieden voor het jonge en het oudere kind.
Onmiddellijk consequenties voor de bevoegdheden
Dit ging Sander Dekker iets te snel en wees daarbij op de bevoegdheid die de pabo geeft. “Wij hebben nu een brede bevoegdheid in het basisonderwijs. Dat betekent dat de opleiding van de pabo opleidt tot één bevoegdheid voor de hele basisschool. Als je nu besluit om die opleiding op te knippen — misschien zijn daar wel heel goede redenen voor — dan heeft dat ook onmiddellijk consequenties voor de bevoegdheden van de pabo.”
Dekker wees erop dat dit ook verregaande consequenties zou hebben voor het stelsel. “Dan doet iemand namelijk of een opleiding waarmee je kleuters mag opleiden maar niet groep zeven en acht, of andersom, een opleiding waarmee je oudere kinderen mag opleiden maar niet de jongere. Dat heeft echt vergaande consequenties voor ons stelsel.”
Loopt daar echt op vooruit
Daarbij wees Dekker erop dat dit ook consequenties zou hebben voor de bevoegdheden. “Als je dit zou doen, heeft dat consequenties die verder gaan dan dat het alleen het curriculum raakt van enkele pabo’s die daarvoor kiezen; het heeft ook onmiddellijk consequenties voor de bekwaamheidseisen in het basisonderwijs en daarmee voor de bevoegdheden. Ik wil daar graag heel serieus naar kijken, ook na consultatie van het veld, en deze motie loopt daar echt op vooruit.”
Van Meenen kon hier in meegaan en die besloot om de motie aan te houden en hem nog niet in stemming te brengen.
Frans van Heest
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap