Creatieve industrie wil weer meedoen

In een brief aan de informateur formuleren onder meer het Topteam Creatieve Industrie, het DesignLab van de UTwente en een scala aan design- en architectenbureau de belangrijkste uitdagingen waar Nederland zich voor ziet.
Ontwerpkracht biedt oplossingen
Nederland vertoont “momenteel groei en krimp naast elkaar. Het nieuwe kabinet zal moeten werken aan de knelpunten in de zorg, de groeiende maatschappelijke tweedeling, het gebruik van duurzame energie én moet met een plan komen om in de benodigde één miljoen extra woningen te kunnen voorzien.”
De creatieve industrie kan een belangrijke bijdrage leveren in het vormgeven van oplossingen, zo wordt gesteld in de open brief. De schrijvers bieden het kabinet dan ook aan “ontwerpkracht te gebruiken om oplossingen te vinden met originaliteit, verbeeldingskracht en verbinden vermogen en daarmee ook internationaal inspirerend te zijn.”
Fairphone en klimaatneutraal bier
Voorbeelden van die internationale inspiratie zijn te vinden in onder meer de Nederlandse Fairphone en het voornemen van Heineken om in 2020 klimaatneutraal bier te gaan brouwen. “De kansen voor nieuwe ontwerpoplossingen in zorg, welzijn onderwijs en sociale kwesties zijn legio,” stellen de briefschrijvers dan ook met zelfvertrouwen.
Dat betekent wel dat de creatieve industrie opnieuw wordt aangesproken door het kabinet. Ontwerpers moeten betrokken worden bij maatschappelijke vraagstukken en de meest geschikte ontwerpers moeten gevonden worden via innovatieve en toegankelijke aanbestedingen waarbij kwaliteit voorop staat en jonge ontwerpers niet a priori worden uitgesloten.
In de voorbije jaren heeft de creatieve industrie een nadrukkelijke rol gekregen in het industrie- en innovatiebeleid van Nederland. In 2012 werd het in kabinet Rutte-I tot één van de negen topsectoren gemaakt.
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
