Decaan wordt collegevoorzitter in Nijmegen
“Met professor Daniël Wigboldus heeft de Radboud Universiteit een uitstekende nieuwe collegevoorzitter. Hij is toegankelijk, een begenadigd communicator en goed bekend met de succesvolle koers van de Radboud Universiteit”, zegt Loek Hermans, voorzitter van het bestuur van de Stichting Katholieke Universiteit over de benoeming van Wigboldus.
Van Amsterdam naar Nijmegen
Daniël Wigboldus heeft ruime bestuurservaring. Hij is nu nog decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen en is daarnaast onder meer voorzitter van het Disciplineoverleg Sociale Wetenschappen en bestuurslid van de European Association of Social Psychology.
Voor zijn werk aan de Radboud Universiteit studeerde en promoveerde Wigboldus aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Eind jaren negentig maakte hij de stap naar de Radboud Universiteit om aan de slag te gaan als postdoc. Aansluitend werkte hij vijf jaar als universitair (hoofd)docent aan de Universiteit van Amsterdam.
Begin 2005 keerde hij terug naar Nijmegen als hoogleraar. In 2008 verkreeg hij de universitaire onderwijsprijs. Hij doet onderzoek naar persoonswaarneming, onder meer naar de invloed van stereotypen en vooroordelen op het waarnemen van gezichten en was initiatiefnemer van het Virtual Reality Lab van het Behavioural Science Institute.
Opvolger van Gerard Meijer
De decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen treedt met zijn aanstelling in de voetsporen van bètawetenschapper Gerard Meijer die in januari terugkeerde naar het Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft in Berlijn waar hij eerder al directeur was. Vorig jaar werd Meijer nog eerste in de Top 10 van ScienceGuide voor zijn inspanningen op het gebied van open access.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Free riding brengt het hoger onderwijs in de problemen’