Een expert leert anders dan een beginner

Analyse | door Erik Meester
7 juni 2017 | De wetenschap biedt ons aan de lopende band inzichten in ‘goed lesgeven’ maar bij de vertaalslag naar de praktijk gaat het steevast mis. Dat is de analyse van onderwijsadviseur Erik Meester (Fontys), die zijn ervaringen in vele sectoren binnen het onderwijs naast elkaar legt.
De afgelopen vijf jaar ben ik werkzaam geweest als docent, projectleider en adviseur in zowel het pr
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Erik Meester :  Onderwijsontwikkelaar

Erik Meester is docent en onderwijsontwikkelaar, werkzaam bij het onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen van de Radboud Universiteit.

Literatuurverwijzingen

A descriptive model of information problem solving while using internet.

Brand-Gruwel, S., Wopereis, I., & Walraven, A. (2009) - Computers & Education, 53(4), 1207-1217.

Make it stick.

Brown, P. C., Roediger, H. L., & McDaniel, M. A. (2014) - Harvard University Press.

Putting students on the path to learning: The case for fully guided instruction.

Clark, R., Kirschner, P. A., & Sweller, J. (2012) - American Educator 36 (1), 6-11.

Self-determination theory.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011) - Handbook of theories of social psychology, 1, 416-433.

Project-based Learning: Evaluation report and executive summary.

Education Endowment Foundation (2016) - Durham University.

Peak: Secrets from the new science of expertise.

Ericsson, A., & Pool, R. (2016) - Houghton Mifflin Harcourt.

An evolutionarily informed education science.

Geary, D. C. (2008) - Educational Psychologist, 43 (4), 179-195.

Why Knowledge Matters: Rescuing Our Children from Failed Educational Theories.

Hirsch Jr, E. D. (2016) - Harvard Education Press.

Epistemology or pedagogy, that is the question.

Kirschner, P. A. (2009) - In S. Tobias & T. M. Duffy. Constructivist instruction: Success or failure? (pp. 144-157). New York: Routledge.

The art and science of teaching: A comprehensive framework for effective instruction.

Marzano, R. J. (2007) - Ascd. Muijs, D., & Reynolds, D. (2010). Effective teaching: Evidence and practice. Sage.

The hidden lives of learners.

Nuthall, G. (2007) - Wellington: Nzcer Press.

Individual differences in the learning potential of human beings.

Stern, E. (2017) - npj Science of Learning, 2 (1), 2.

Domain-specific knowledge and why teaching generic skills does not work.

Tricot, A., & Sweller, J. (2014) - Educational psychology review, 26 (2), 265-283.

Understanding by design.

Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2005) - Understanding by design. Ascd.

Why don't students like school?: A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom.

Willingham, D. T. (2009) - John Wiley & Sons.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK