Jonge Akademie trekt basisscholen in

Nieuws | de redactie
12 juni 2017 | De nieuwe leden van de Jonge Akademie gaan de basisscholen in om op die manier kinderen in aanraking te laten komen met het plezier van wetenschap. De Jonge Akademie-leden willen samen met eigen studenten en pabo-studenten lessen verzorgen over de kracht en waarde van wetenschap

Bij de bijzondere installatie in het Amsterdamse Conservatorium van alle nieuwe aanwinsten van de KNAW maakten maakte de nieuwe lichting van tien leden van De Jonge Akademie hun ‘eerstejaarsproject’ bekend. Zij hebben als specifieke opdracht voor zichzelf geformuleerd om jonge kinderen in aanraking te laten komen met het plezier van wetenschap.

Geassocieerd met jeugdigheid en jong

Tijdens de installatie benadrukte de voorzitter van de Jonge Akademie, Rens Vliegenthart, het belang  van talent en wees naar de associatie die vaak gemaakt wordt met jonge mensen. “Talent is een mooi woord, maar heeft ook iets ongrijpbaars. Het is moeilijk om feiten te noemen, maar je herkent het vaak meteen. Meestal, maar niet altijd, wordt het geassocieerd met jeugdigheid en jong.”

Bij die jeugdigheid van de Jonge Akademie hoort ook bravoure zo vertelde de voorzitter. “Wij zijn een beetje idealistisch en een tikkeltje recalcitrant. Een lid van de Jonge Akademie wil zich ook politiek laten gelden, zowel op lokaal, nationaal en internationaal niveau wil de Jonge Akademie het verschil maken. Of het nu gaat om beleid, talentontwikkeling, de positie van vrouwen en minderheden in de wetenschap of de positie van promovendi. Wij proberen ons er stevig tegen aan te bemoeien bij de College van Besturen op onze eigen universiteiten, als ook in Den Haag en in het publieke debat.”

Plezier hebben in wetenschap

Volgens Vliegenthart is de gemene deler onder de leden van de Jonge Akademie bovenal te herkennen in hun enthousiasme voor wetenschap. “Wij hebben een onbedwingbare drang om over onderzoek te praten voor iedereen die het willen(?) horen en niet willen horen. Wij vertellen het niet alleen tegen collega-wetenschappers of familieleden, maar ook op basisscholen, op middelbare scholen en op festivals, op radio en televisie en desnoods tegen een willekeurige voorbijganger. Het plezier hebben in de wetenschap en dat willen uitstralen  zit bij de tien nieuwe leden wel goed, ik wens ze dan ook een leerzaam en vruchtbaar lidmaatschap toe, maar vooral ook heel erg veel lol.”

Na deze lovende woorden van de voorzitter stelden de nieuwe leden zich voor en presenteerden de opdracht die zij zichzelf gesteld hebben. “Het ontbreekt kinderen vaak aan de handvatten om wetenschappelijke vragen te onderzoeken, daarom willen wij op basisscholen in heel Nederland gastlessen over wetenschap aanbieden. Uniek daarbij is dat wij dat niet alleen zelf gaan doen, maar we roepen de hulp in van onze eigen universitaire studenten en van pabo-studenten en die zullen samen lessen voorbereiden en vervolgens een basisschool overnemen.”

Onderzoekende houding aanwakkeren

De verschillende nieuwe leden legden uit dat de nadruk  bij deze lessen vooral bij jonge kinderen komt te liggen. “Die les kan gaan over elk vakgebied binnen de wetenschap, de kern van elke les is dat het moet gaan over hoe wij wetenschappelijke kennis vergaren. Wij zullen ons dan ook expliciet gaan richten op jonge kinderen tussen de zes en negen jaar die hebben nog een sterk onderzoekende houding en dat willen wij verder gaan aanwakkeren. We zullen het ook niet nalaten om te laten zien hoe leuk wetenschap is.”

Door ook huidige pabo-studenten hierbij te betrekken hoopt de Jonge Akademie dat dit zo duurzaam zal doorwerken in het onderwijs. “Niet alleen kinderen willen wij het plezier van wetenschap bijbrengen. Onze eigen studenten willen wij leren hoe zij een wetenschappelijk verhaal kunnen vertalen naar het algemene publiek. De pabo-studenten krijgen een unieke ervaring met wetenschapseducatie. Zo bereiken wij niet alleen de huidige docenten, maar juist ook al die docenten van de toekomst. Wij zijn er van overtuigd dat we juist zo een duurzame  manier van wetenschapseducatie kunnen vormgeven.”

De hoop is dan ook dat voor dit project ook structurele financiering mogelijk zal worden. “Komend jaar gaan wij klein maar effectief beginnen, we gaan zelf met onze eigen studenten basisscholen in en de eerste lessen geven. Tegelijkertijd gaan we opzoek naar financiering en ondersteuning zodat wij dit grootschalig en langdurig in Nederland kunnen implementeren. Wij hebben er ontzettend veel zin in om de komende vijf jaar lid te zijn van de Jonge Akademie en om van dit project een succes te maken.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK