Lessen trekken uit learning analytics

Nieuws | de redactie
17 augustus 2017 | Vorig jaar signaleerde SURFnet ‘learning analytics’ al als een van de belangrijkste technologische trends in het hoger onderwijs. Wat gebeurt er nu mee? Op 26 en 27 oktober staat de UvA in het teken van de laatste ontwikkelingen in en onderzoek naar learning analytics.

“Learning analytics biedt de docenten en onderwijsontwikkelaars een nieuwe en praktische informatiebron naast de eigen observaties en evaluaties: een goudmijn aan data over studentgedrag en leerbehoeftes.” Dat was één van de observaties van het SURFnet Trendrapport in 2016.

Nog altijd staat het onderwerp hoog op de agenda van onderwijsinstellingen. Een van de beloftes is dat wanneer docenten meer gaan doen met de studentdata, dit er voor kan zorgen dat het onderwijsleerproces beter aansluit op het niveau van de studenten, zodat ze uiteindelijk zelfregulerend kunnen leren.

Op kleine schaal beginnen

SURF helpt onderwijsinstellingen in Nederland op technisch gebied, maar kijkt ook waar zij ondersteuning kan bieden bij nieuwe ontwikkelen die het leerproces van studenten kunnen veranderen. Zo wordt met een whitepaper met praktische tips docenten aangemoedigd op kleine schaal het gebruik van leerdata in te passen de huidige onderwijspraktijk. Langzaam maar zeker wordt in Nederland op die manier bekend over op welke manier learning analytics het onderwijs kunnen verrijken.

Om de inmiddels beschikbare kennis breder onder de aandacht te brengen in het hoger onderwijs wordt op 26 en 27 oktober op de UvA de Amsterdam de Learning & Student Analytics Conference georganiseerd. Het congres is een initiatief van het Amsterdam Center for Learning Analytics en het Europese onderzoeksbureau EduWorks. SURFsara is één van de ondersteuners van het initiatief.

De hoofdsprekers van de conferentie zijn hoogleraren Dragan Gasevic en Sanna Järvela. Gasevic ontwikkelt op de Universiteit van Edinburgh nieuwe methoden  en technologieën die het leren van de toekomst vorm kunnen geven en een beter beeld geven van hoe we informatie zoeken, dingen begrijpen en ons zelf dingen aanleren.

Sanna Järvela werkt op de Universiteit van Oulu in Finland. Zij onderzoekt hoe mensen zelf de controle kunnen nemen over hun eigen leerproces en hoe nieuwe technologie daar ondersteuning bij kan bieden.

Meer informatie over de conferentie en hoe u zich kunt inschrijven vindt u hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK