IT kan onderwijs persoonlijker maken

Rector magnificus Elmer Sterken benadrukte in zijn openingsrede de grote invloed die digitalisering op het dagelijks leven heeft. “IT is van grote invloed op het bedrijfsleven, op de maatschappij en daarmee dus ook op ons onderzoek en onderwijs.” Dat is dan ook de reden dat de universiteiten hebben besloten gezamenlijk een agenda te formuleren om dit een plek in het wetenschappelijk onderwijs te geven.
Sterken benutte die agenda om aan te geven wat de drie strategische doelen van het onderwijs aan de RUG zijn: inclusie, activering en personalisering. ‘Educational technology’ (kortweg EdTech) kan een belangrijke rol spelen in het bereiken van deze doelen, zo was Sterken van mening.
Lees verder over hoe instellingen hun onderwijs digitaliseren.
“ICT kan ons enorm helpen om het onderwijs te personaliseren. Het helpt ons het leerproces in goede banen te leiden, relevante feedback te geven en het kan de leerkosten laag houden. Als we EdTech verder benutten kunnen we volgens mij gigantische stappen zetten om studenten te activeren en het onderwijs te personaliseren.”
Sterken haalde op dit punt het zogenaamde twee sigma probleem van onderwijspsycholoog Bloom aan dat stelt dat een-op-een begeleiding van studenten vele malen beter werkt dan het klassieke onderwijsmodel voor grote groepen. “Het probleem zit hem er in dat iedereen lesgeven op de beste manier veel duur is voor de maatschappij om op te brengen,” en juist in ICT ziet Sterken de oplossing voor dit probleem: “onderwijs kan veel persoonlijker worden door middel van digitalisering, en dat op een betaalbare manier.”
Onduidelijkheid schept kansen
Om de impact die digitalisering heeft op de maatschappij tastbaar te maken, had de RUG de CEO van Google Benelux Pim van der Feltz uitgenodigd. Van der Feltz benadrukte de enorme voordelen die technologie kan hebben. Dit deed hij aan de hand van onder meer de zelfrijdende auto en een experiment met machine learning dat artsen helpt om oogklachten veroorzaakt door suikerziekte te signaleren.
“Ik definieer technologie in de voordelen die het kan bieden,” zegt Van der Feltz. Wat daarbij belangrijk is volgens de Google-CEO dat het steeds minder om oplossingen voor problemen op grote schaal gaat. “Het gaat om de mogelijkheid exact het juiste te doen, voor de juiste persoon, op de juiste plek, in de juiste volgorde, etcetera.”
Felts grapte dat zijn gevoel ‘uncomfortably excited’ te zijn om te mogen spreken ook van toepassing is op wat technologie het onderwijs en de verdere loopbaan van studenten te bieden heeft. “Ik geloof dat wat ik heb geschetst, iedereen zal raken: iedere sector, iedere discipline, ieder land. De mogelijkheid om tot steeds betere oplossingen te komen, omdat je het exact juiste doet. Dat zal gaan zorgen voor minder duidelijke loopbanen, maar ik geloof dat het een veel breder scala aan mogelijkheden biedt, juist omdat het minder duidelijk is.”
Meest Gelezen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
