Een laklaag op een slechte ondergrond

Opinie | door Rob Martens & Niek van den Berg
4 oktober 2017 | Docentprofessionalisering in het mbo vindt net zo goed formeel als informeel plaats. Rob Martens (OU) en Niek van den Berg (Aeres Hogeschool) pleiten voor ruimte voor de laatste vorm van leren, ook al is deze lastig in een register vast te leggen. “Formeel en informeel leren moeten elkaar versterken, niet in de weg zitten.”
Rutte op bezoek bij ROC Horizon College
De docent is de belangrijkste actor wanneer het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Voortdurende pro
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Literatuurverwijzingen

Admiraal, W. F. (2013)

Academisch docentschap: Naar wetenschappelijk praktijkonderzoek door docenten [Oratie]. Leiden: ICLON, Leiden University.

Evers, A. T., Van der Heijden, B. I. J. M., Kreijns, K., & Vermeulen, M. (2016)

Job Demands, Job Resources, and Flexible Competence: The Mediating Role of Teachers’ Professional Development at Work. Journal of Career Development, 43(3), 227–243.

Evers, A.T., Kreijns, K., & Van der Heijden, B. I. J. M. (2016)

The Design and Validation of an Instrument to Measure Teachers’ Professional Development at Work. Studies in Continuing Education, 38(2), 162–178.

Hattie, J. (2009)

Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Taylor & Francis group.

Hermanussen, J., & Brouwer, P. (2016)

De zorg voor onderwijskwaliteit in het middelbaar beroepsonderwijs. De sector mbo aan zet?! Den Bosch: ecbo.

Jansen in de Wal, J. (2016)

Secondary school teachers’ motivation for professional learning. Proefschrift. Heerlen: Open Universiteit.

Kendall, J.S., & Marzano, R.J. (2008)

Designing & Assessing Educational Objectives. New York: SAGE Publications Inc.

Klaeijsen, A. (2015)

Predicting teachers’ innovative behaviour: motivational processes at work. (proefschrift). Heerlen: Open Universiteit.

Klatter, E., & Van der Meer, M. (2017)

Een lerende instelling. Scienceguide, 14 maart 2017. Derived from: /201703/een-lerende-instelling.aspx

Martens, R. (2017)

Docentprofessionalisering is een ijsberg. Onderwijsinnovatie, maart 2017, 11-13.

Ritzen, H., Van den Berg, N., & Den Boer, P. (2017)

Kansen voor onderzoek in het mbo. Scienceguide, 16 mei 2017. Derived from: /201705/kansen-voor-onderzoek-in-het-mbo.aspx

Van den Berg, N. (2016)

Grenspraktijken. Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling (openbare les). Wageningen: Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool.

Van den Berg, N., & de Bruijn, E. (2017)

Hybride routes om mbo-docent te worden. Scienceguide, 12 juni 2017. Derived from: /201706/hybride-routes-om-mbo-docent-te-worden.aspx

Van den Dungen, M., & Smit, M. (2010)

Meerdere wegen naar professionalisering. Validering en certificering informeel leren leraren. CINOP/RdMC. Heerlen: Open universiteit.

Van Toly, R., Groot, A., Klaeijsen, A., & Brouwer, P. (2017)

Ervaren werkdruk in het mbo. Factsheet. Den Bosch: ecbo.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK