Verduurzaming onderzoek in (v)mbo vergt lange adem

Opinie | de redactie
31 oktober 2017 | “Niet iedere (v)mbo-docent hoeft onderzoeker te worden! Integendeel, maar het is raadzaam als (v)mbo-docenten een onderzoekende houding ontwikkelen.” Henk Ritzen zwaait af als lector bij Saxion. In zijn afscheidsrede trekt hij lessen voor de vernieuwing van het beroepsonderwijs.
Henk Ritzen
In het hoger onderwijs zijn zo’n 600 lectoren actief, een enkeling daarvan werkt in het (v)mbo. He
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Literatuurverwijzingen

Burch, P. (2007).

Educational policy and practice from the perspective of institutional theory: Crafting a wider lens, Educational Researcher, 36, 84-95.

Earl, L. & Katz, S. (2006).

Leading schools in a data-rich world. Harnessing data for school improvement. Thousand Oaks, California: Corwin Press.

Fullan, M. (2007).

The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.

MBO Transparant, (2017).

OCW (2016).

Brief van de Minister en Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (31 oktober 2016), Tweede Kamer, vergaderjaar 2016-2017, 34 550 VIII, nr. 16. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

OECD (2016).

Netherlands 2016: Foundations for the future (Reviews of National Policies for Education). Parijs: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Onderwijsinspectie (2016).

De staat van het onderwijs. Onderwijsverslag 2014/2015. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.

Rikkerink, M., Verbeeten, H., Simons, R.J. & Ritzen, H. (2016).

A new model of educational innovation: Exploring the nexus of organizational learning, distributed leadership, and digital technologies, Journal Educational Change, 17(2), 223-249. DOI 10.1007/s10833-015-9253-5

Schildkamp, K., Ehren, M., & Lai, M. K. (2012).

Editorial article for the special issue on data-based decision making around the world: from policy to practice to results, School effectiveness and school improvement, 23(2), 123-131.

Spillane, J. P. (2005).

Primary school leadership practice: how the subject matters, School Leadership and Management, 25(4), 383-397


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK