Besturen: van, voor en door leraren?

Meer politieke aandacht voor de docent in mbo.

Opinie | door Marc Van der Meer & Renée van Schoonhoven
15 november 2017 | We hebben sinds kort een minister ván en een minister vóór onderwijs. Overduidelijk is dat zij beiden staan voor het motto ‘van, voor en door leraren’. De leraar mag ook bij het nieuwe kabinet een belangrijk deel van de beleidsmatige en politieke aandacht op eisen. En dat is niet meer dan terecht, aangezien in alle onderwijssectoren, ook in het beroepsonderwijs, geïnvesteerd moet worden in de onderwijsprofessionals. In deel 12 van deze serie over het mbo schetsen Renée van Schoonhoven en Marc van der Meer een beeld van de stand van zaken van de (mede)zeggenschap, in potentie de ultieme vorm van professionalisering.
(foto: Sander Morel)
Zeggenschap in het mbo op de kaartIn 2009 is in de cao voor het mbo een Professioneel Statuut opgeno
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Marc Van der Meer :  Bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt

Marc van der Meer is onafhankelijk adviseur voor de MBO-sector. Hij is bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt aan de Tilburg University.

Renée van Schoonhoven :  Bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht

Renée van Schoonhoven is bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht aan de met betrekking tot het beroepsonderwijs aan de Vrije Universiteit. De leerstoel is ingesteld door de Stichting Bijzondere Leerstoelen Onderwijsrecht (SBLO). Van Schoonhoven houdt zich bezig met de wet- en regelgeving die relevant is voor het beroepsonderwijs.

Literatuurverwijzingen

F. Brekelmans & M. van Es

De verzelfstandiging van de positie van de leraar in met name het voortgezet onderwijs. In: M.T.A.B. Laemers (red.), Academische vrijheid: een voorbeeld voor professionele autonomie? Symposiumbundel Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht. Den Haag: SDU 2015, p. 99-116.

F. Brekelmans & M. van Es

Lerarenregister en registervoorportaal’. In: School en Wet, oktober 2016, p. 5-8.

E. Klatter & M. van der Meer

Een lerende instelling’. In: Scienceguide, 14 maart 2017.

M. van der Klink & L. Nieuwenhuis

Op zoek naar constructief conflict’. In: Scienceguide, 28 maart 2017.

M. van der Meer & E. Smit

‘Medezeggenschap en organisatieontwikkeling: vier scenario’s in de praktijk’, Assen: Van Gorcum, 2010.

R. van Schoonhoven

Horizontale verantwoording in het mbo: ingehaald door een nieuwe werkelijkheid? Amsterdam: VU 2016b.

R. van Schoonhoven

‘Sturen op teams in het mbo: via statuut, wet of professionals?’ In: NTOR, 2016a, 4, p. 239-254.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK