Canadese studenten winnen Rotterdam International Case Competition

In vijftien minuten een oplossing presenteren voor het probleem van de Rotterdamse haven.

Verslag | de redactie
20 november 2017 | Van over de hele wereld waren studenten afgelopen week naar Rotterdam gekomen voor de Rotterdam International Case Competition (RICC). Onder hoge tijdsdruk en met weinig middelen moesten de studenten oplossingen vinden voor problemen waar bedrijven echt mee te maken hebben. Uiteindelijk ging het team van de Concordia University uit Montreal er met de overwinning vandoor.

“We zitten als Hogeschool Rotterdam met onze bedrijfsopleidingen in een internationaal netwerk van business schools,” vertelt Hans van Oudheusden die als docent en hoofd van de internationale betrekking bij de School of Financial Management betrokken is. Van Oudheusden pakte het initiatief op om RICC te organiseren.

“Er doen wel vaker studenten van ons mee aan dit soort wedstrijden, dus op een gegeven moment hebben we het idee opgevat om er eens zelf een te organiseren. We willen daarmee laten zien, ook aan de stad Rotterdam, waar onze jonge professionals al toe in staat zijn.”

Een Rotterdams sausje

Het bijzondere van de case competitie in Rotterdam is dat de studenten werken aan vragen waar bedrijven en organisaties in de regio echt mee worstelen. “Er zijn vanuit Ivy League universiteiten bestaande cases die gebruikt worden voor competities als deze, maar als het niet echt een bestaand probleem is loop je toch het risico dat het oplossen er van een beetje een trucje wordt. We wilden in deze competitie de studenten echt eigenaar van het probleem maken en er op die manier een Rotterdams sausje aan geven.”

In totaal doen zestien teams uit negen verschillende landen mee aan de competitie. In poules strijden de teams uit onder meer Thailand, Canada en Denemarken tegen elkaar. Uiteindelijk haalden  vier teams op vrijdag de finale. Helaas voor Rotterdam worden de teams van zowel de Erasmus Universiteit als Hogeschool Rotterdam vroegtijdig uitgeschakeld. Op vrijdag is het aan Concordia University (Canada), Dublin Institute of Technology (Ierland), Bishop’s University (Canada) en Thammasat University (Thailand) om te strijden.

Drukte en duurzaamheid

Het vraagstuk waar de finalisten zich op vrijdag over buigen is een probleem waar Huntsman, een leverancier van de grondstof voor onder meer verf, coatings en lijmen, mee te maken heeft. Huntsman levert die grondstoffen vanuit de Rotterdamse haven aan plekken over de hele wereld. Maar Rotterdam groeit en dus wordt het vervoer dat met vrachtwagens gebeurt lastiger, omdat onder meer de A15 steeds vaker vaststaat. Bovendien is er druk om duurzamer te worden en de CO2-uitstoot te verminderen.

Een lastig vraagstuk, waar de deelnemers in korte tijd, zonder gebruik van het internet en op basis van een vooraf verkregen informatiebox een oplossing voor moeten zien te vinden. Een oplossing die haalbaar is, financieel dichtgetimmerd en waar het bedrijf bovendien op korte termijn mee aan de slag kan.

Nadat Ron Bormans (Hogeschool Rotterdam) en Louis Bekker (programmamanager education van Siemens) de teams in de aula van de Kralingse Zoom welkom hebben geheten, moeten de teams aan de slag. En dat is geen sinecure. Alle teams krijgen precies vijftien minuten de tijd om hun plan te presenteren aan een jury met mensen uit het bedrijfsleven en het hoger onderwijs, waarna die jury nog tien minuten de tijd krijgt om de deelnemers zeer kritisch te bevragen.

Grote punt van aandacht voor de teams is hoe in een drukke en volle stad als Rotterdam de CO2-uitstoot kan worden verminderd. Een oplossing die wordt aangedragen is het gebruik van elektrisch vervoer, waar Tesla in de Verenigde Staten inmiddels de markt mee op gaat. Dit levert natuurlijk winst op, maar het probleem van de congestie in de stad Rotterdam wordt er niet mee omzeild.

Van haven naar treinstation

Andere teams stellen onder meer voor om juist het spoorwegnetwerk in Nederland beter de benutten.  Dat is geen makkelijk plan, want juist het vervoer van de haven naar de verschillende Rotterdamse treinstations is complex. Zo wordt onder meer voorgesteld om een nieuwe terminal te bouwen van waaruit de havenbedrijven samen het vervoer naar de rest van Europa kunnen coördineren. Door samenwerking met vergelijkbare bedrijven en het delen van logistieke data, kan zo een voor alle bedrijven positieve bijdrage worden.

Uiteindelijk is het verhaal van de Concordia University uit Montréal het meest geloofwaardig. Zij krijgen op vrijdagavond bij het afsluitende diner van HR-collegelid Angelien Sanderman de hoofdprijs uitgereikt. Hans van Oudheusden is trots op wat er is neergezet in de Rotterdam International Case Competition. “Er is denk ik geen betere manier om jonge studenten heel snel iets te laten leren dan een competitie als dit. Bovendien krijg ik van veel bedrijven terug dat ze onder de indruk zijn van het hoge niveau van de deelnemende teams. Dat is heel mooi om te horen.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK