DUO gaat een maand op zwart, langer dan verwacht

Nieuws | door Frans van Heest
26 februari 2018 | Studenten en afgestudeerden kunnen in de maand april niet inloggen op MijnDUO. In deze periode worden de gegevens van 4,5 miljoen ‘klanten’ van de verstrekker van studieleningen overgezet naar de nieuwe ICT-omgeving.

Tijdens het Tweede Kamer debat in november kwam aan het licht dat met de invoering van het nieuwe ICT-systeem, Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS), de migratie van de nieuwe website van DUO een aantal weken zou gaan duren. De minister had in het overleg met de Kamer de verwachting uitgesproken dat deze migratie drie weken in beslag zou nemen. Dit blijkt langer te zijn, namelijk ruim een maand.

In een Kamerbrief laat de minister vandaag weten dat de website MijnDUO, waar aankomende studenten hun studielening kunnen aanvragen of afgestudeerde studenten wijzigingen kunnen aanbrengen in hun studielening vanaf 29 maart tot 30 april onbereikbaar is. Dit is niet de eerste tegenvaller voor PVS. Aanvankelijk was de inschatting in 2009 dat de nieuwe ICT-omgeving €75 miljoen zou gaan kosten, dit is al opgelopen tot €145 miljoen in december 2017. Daarmee heeft dit project een budgetoverschrijding van bijna 100%.

Bevroren gegevens

De minister geeft in haar Kamerbrief aan dat dit het sluitstuk is van jarenlange voorbereiding. “De conversie is het sluitstuk van PVS: de klantgegevens moeten overgebracht worden naar het nieuwe systeem. Dat mag niet misgaan. Deze overgang is de afgelopen maanden dan ook uitgebreid getest.”

“Nu is het tijd voor de laatste stap; het overzetten van de gegevens van de ruim 4,8 miljoen personen die in het oude systeem voor toekenning van studiefinanciering zitten. Tijdens de conversie worden de gegevens in de oude en nieuwe situatie ter controle doorlopend met elkaar vergeleken. Dit om te bepalen of de betreffende gegevens foutloos zijn overgezet. Dat betekent dat er op geen enkele andere manier veranderingen in de gegevens mogen worden aangebracht; de gegevens zelf moeten ‘bevroren’ zijn.”

In mei weer actief

Het bevriezen van de gegevens gaat zeker een maand in beslag nemen zo meldt de minister aan de Kamer. “Daarom zal MijnDUO gedurende de conversie uit de lucht zijn. DUO heeft ervoor gekozen dit in een relatief luwe periode te doen. De conversie start op 29 maart 2018 om 18:00 uur en kan de hele maand in beslag nemen. In de communicatie met de klant geeft DUO daarom eenduidig aan dat MijnDUO in mei weer actief zal zijn.”

De minister geeft aan dat DUO wel telefonisch en schriftelijk te bereiken is maar dat wijzigingen in deze periode niet doorgevoerd kunnen worden. “Tijdens de conversie kunnen klanten van DUO niet inloggen in het studiefinancieringsgedeelte van Mijn DUO. Als klanten bellen of langskomen om een aanvraag in te dienen of een wijziging door te geven, of een –fysiek- formulier toesturen, dan neemt de betreffende DUO-medewerker deze gewoon in ontvangst. DUO voert deze dan met terugwerkende kracht door zodra het systeem weer actief is.”

DUO garandeert wel dat betalingen en incasso’s gewoon door blijven lopen en dat de belangrijkste processen blijven draaien. Uitbetaling van de studiefinanciering loopt gewoon door. De automatische incasso bij debiteuren loopt ook gewoon door.

De minister hoopt dat de transitie probleemloos zal verlopen, maar houdt een slag om de arm wat betreft het opstarten van het nieuwe systeem begin mei. “Wel is het zo dat er mogelijk tijdelijk sprake is van een piekbelasting op het systeem begin mei, als MijnDUO weer actief wordt. “DUO houdt er rekening mee dat veel studenten dan tegelijkertijd willen inloggen, maar het precieze effect ervan is moeilijk voorspelbaar. Mocht dit effect zich in extreme mate voordoen, dan zou het kunnen zijn dat de dienstverlening die eerste dagen met wat haperingen op gang komt.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK